zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Digital native vraagt om heroriëntatie internetbeleid

7 september 2011 - GFI Software waarschuwt organisaties voor de impact die de toestroom van digital natives in het bedrijfsleven met zich mee zal brengen. Digital natives zijn de mensen die vanaf eind jaren '80 zijn geboren en zijn opgegroeid met nieuwe technologieën zoals social media. Waar netwerken als Hyves, Facebook en Twitter bijzaak zijn voor oudere generaties, zien de digital natives nieuwe media als hun tweede taal en dit zorgt voor een aanzienlijk mentaliteitsverschil.

Organisaties die zich goed op de toekomst willen voorbereiden, en niet nadenken  over de gevolgen hiervan, komen bedrogen uit en brengen de business onnodig in gevaar. GFI Software zet vijf essentiële veranderingen uiteen om organisatie te helpen hun internetbeleid aan te scherpen. 



1. Delen van informatie

De digital native is in zijn vrije tijd gewend om informatie te delen via netwerken als Facebook, Hyves en Twitter. Digital natives posten informatie over interesses, delen hun mening en brengen contacten continu op de hoogte van wat ze wanneer aan het doen zijn. Wanneer medewerkers naast privézaken ook concurrentie- of beursgevoelige informatie gaan verspreiden, betekent dit een risico voor de business. Dit gebeurt vaak onbewust. Zo kunnen gebruikers met applicaties als foursquare en Facebook Places via hun smartphone laten weten waar zij op dat moment zijn. Als dit gebeurt op bezoek bij klanten en prospects, is het belangrijk te beseffen dat ook de concurrentie op de hoogte wordt gebracht. Organisaties moeten ervoor blijven waken dat gevoelige bedrijfsinformatie niet op het internet terecht komt. 

2. Altijd en overal bereikbaar via verschillende media

De nieuwe generatie medewerkers is gewend altijd en overal beschikbaar te zijn. Nieuwe technologieën als smartphones zorgen ervoor dat zij ook tijdens kantooruren online zijn. Dit biedt organisaties kansen, maar wanneer medewerkers om het kwartier bekijken wat hun contacten bezighoudt, komt dit de productiviteit niet ten goede. Het is aan de werkgever om hier goed mee om te gaan, richtlijnen op te stellen over het online gedrag van medewerkers en eventueel te monitoren waar er sprake is van productiviteitsverlies. 

3. Grote online aanwezigheid

Medewerkers die net zoveel tijd online als offline doorbrengen lopen een aanzienlijk groter risico om bedreigingen als malware en virussen op het bedrijfsnetwerk binnen te halen. Digital natives zijn zo thuis in de online wereld dat zij ook minder oog hebben voor de mogelijke gevaren. Bovendien zijn zij experimenteel ingesteld en zullen zij snel nieuwe diensten proberen, die mogelijk volstaan met links naar malware-verspreiders en andere cybercriminelen. 

4. Zoeken naar prikkels

Kenmerkend voor de digital natives is dat zij blijven zoeken naar prikkels. Met alle informatie die zij dagelijks te verwerken krijgen via de bekende netwerken, zoeken zij ook in hun werk een hoog niveau van prikkels. Dit zorgt ervoor dat zij een beperkte concentratieboog hebben en snel verveeld raken. Werkgevers zullen er rekening mee moeten houden dat de nieuwe generatie anders werkt en zich prettig voelt bij ander soort werk dan veel traditionele medewerkers. 

5. Mobiel en flexibel werken

Doordat digital natives zijn opgegroeid met smartphones, laptops en andere draagbare internetapparatuur verwachten digital natives dat zij overal en altijd hun werk kunnen doen. Zij zullen dan ook vragen om een flexibele werkomgeving waarbij bijvoorbeeld ook thuis kan worden gewerkt. Dit brengt grote consequenties met zich mee op het gebied van beveiliging. Wanneer een organisatie de security binnen het bedrijfspand op orde heeft, wil dit nog niet zeggen dat dit voor de thuiscomputer ook geldt. Organisaties zullen op zoek moeten naar manier om de security zowel op kantoor als op de thuis devices op orde te hebben. 

Profiteren van ervaring
"Werkgevers en leidinggevenden moeten beseffen dat medewerkers die dag en nacht online doorbrengen anders omgaan met internet en technologie dan traditionele medewerkers," zegt Armand Sieben, Senior Channel Sales Manager bij GFI Software. "Dit brengt veel veranderingen met zich mee. Digital natives bieden de organisatie nieuwe inzichten en staan bekend om hun multitasking-vaardigheden. Een organisatie moet profiteren van de ervaring van deze groep werknemers, maar ook alert blijven op de beveiligingsaspecten."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jong talent doet het heel anders
 Jongere verwacht meer van manager dan oudere werknemer
 Jonge werknemers raken gestresst van multitasken
 Zes aanknopingspunten voor aansluiting met Generatie Ne(x)t
 
 
reacties
 
Peter Bernsen  |   | 
7-09-2011
 | 
10:21 uur
Ook ik zie een verandering in gebruik van middelen zoals internet door de digital natives. We hebben net een generatie werkenden (digital immigrants) die alles moesten doen met e-mail en het maken van een document dat heen en weer gestuurd wordt. Dat was een kopie in werkwijze van hun voorgangers-managers. Zij kenden geen e-mail maar gewoon post en stuurden ook dat naar de afzender. Voor de huidige generatie is het dan ook lastig om te wennen aan het feit dat er andere tools zijn om met mensen in contact te komen en samen te werken.
Daarnaast denk ik dat het businessmodel transparanter wordt en weet ik niet of het zo stellig is als deze schrijver stelt dat je uit moet kijken waar je incheckt. Als concurrent ben je dan toch al te laat. Je kunt als verkoper de concurrent ook gek maken door juist bij vele prospects in te checken met foursquare of fb-places. Die creativiteit gaan de digital immigrants zeker inzetten. Dus laat los die oude werkwijzen en denk in de nieuwe toepassingsmogelijkheden en pas ze dan toe om er ervaring mee op te doen.
Peter Bernsen
NumoQuest  |   | 
7-09-2011
 | 
08:50 uur
Als IT en HR specialist vind ik dit artikel een beetje vestzak broekzak verhaal. Natuurlijk maken jongeren meer en makkelijker gebruik van zaken zoals de voortschrijdende techniek, de mogelijkheden en de sociale media. Dat is inherent aan ontwikkelen. Dat dit de 'tweede taal' betreffen zou ik niet als zodanig durven omschrijven. Er kleven namelijk nogal wat bijzonder serieuze 'andere kantjes' aan dit artikel.

- 1. Het delen van Informatie
Surveys wijzen uit dat slechts -15% van de ondernemingen een adequaat protocol heeft waar het gebruik en omgang van en met 'sociale media' betreft. Dit is een aanzienlijk aandachtspunt omdat het hier niet gaat om persoonlijke profilering alleen, hoe jij je als professional privé geeft namelijk ook af op de onderneming zelf.

Een ander onderzoek heeft uitgewezen dat een aanzienlijk percentage gebruikers het erg irritant vind waar iemand zich op een bepaald moment bevind. Dit beperkt zich overigens niet tot een bepaalde leeftijdscategorie.

-2. Wellicht heeft men op dit punt ook al eens onderzoek gedaan naar zaken zoals menselijke overbelasting en burnout door constante informatie 'flooding'? Zou een aanrader zijn. Daarnaast wordt er steeds meer bekend omtrent stress gerelateerde uitingen en aandoening bij mensen die erg compulsief dergelijk handelingen aan het verrichten zijn.

-3. Een nuttige waarschuwing en signaal. Namelijk dat het erg goed is te wachten met het koppelen van mobile peripherals aan corporate netwerken. De expertise op dit vlak is uiterst summier en men heeft als professional genoeg te doen met de bestaande netwerken. Vele IT specialisten adviseren dan nog steeds, ga kijken naar toerpassingsmogelijkheden. Wanneer die stabiel blijken kan men wel eens experimenteren.

-4. Ik wil hier zeker even een lans breken voor de werkgevers, opdrachtgevers. Het is namelijk zo dat wanneer je een bedrijf runt, je doorgaans niet zit te wachten op werknemers die een beperkte concentratie boog hebben of spanning in hun baan zoeken. Ga dan het leger in en kom anders niet solliciteren is een heel eenvoudig devies.

Natuurlijk wil je in enige mate rekening houden met de persoon maar wanneer je op voorhand zou weten dat dit een issue is, dan is het snel exit. Bedrijven zijn gemaakt een bepaalde productie met kwaliteit af te leveren. ALs je als werknemer hier niet aan kunt voldoen? Wat denkt u?

-5. Het is inderdaad zo dat de ontwikkeling flexibeler werken met zich mee heeft gebracht. Een vooruitstrevende gedachte. Maar hier moet dan meteen een duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen productie gerelateerde peripherals en communicatie apparatuur. Toegegeven, er bestaat een vervlechting, doch in professioneel opzicht zeker aan te raden.

Een telefoon is voor directe communicatie, zo ook een sms. Een laptop is een prachtig instrument om op verschillende plekken te kunnen werken. Aan beiden kleven nogal wat nadelen. Beveiliging is er zeker één van. Van de 100 laptops is wellicht 75% redelijk tot goed beveiligd en 15% zelfs heel goed beveiligd. Het resterende percentage, waaronder ook de laptop van heel veel zelfstandigen, zijn besmet door uiterst summiere beveiliging.

Encryption is een methode die maar erg summier door de organisaties is geincorporeerd in zijn geheel.

Er word nog steeds geen voldoende profijt getrokken van de bestaande mogelijkheden die IT met zich mee brengt. Vrij recentelijk hebben we weer een dergelijk staaltje van onvermogen mogen ervaren.

Een minister die eerder stelde helemaal niets te hebben met 'al die moderne zaken zoals mobiel en laptop.... geef mij maar pen en papier...' komt ons vertellen dat er een probleem is met de veiligheids certificaten waardoor overheids sites om dit moment niet meer als veilig zouden moeten worden beschouwd.

Echte maatregelen werden er niet genomen, het gebruik van de betreffende overheid sites niet gestaakt. Om maar even aan te geven dat er nog erg veel kan worden gewonnen wanneer men goed en professioneel kijkt naar de inrichting, onderhoud en gebruik van IT.

Prachtig voorzet, nu nog kunnen scoren?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10