zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Omzetgroei uitzendbranche vertraagt

6 september 2011 - De onzekerheid in het Nederlandse bedrijfsleven is groot en de meest recente economische indicatoren geven ook aanleiding daartoe: het lage producenten- en consumentvertrouwen, tegenvallende BBP-groei en de toename van de werkloosheid. Met name ontwikkelingen buiten onze landsgrenzen dragen bij aan de onzekerheid.

Toch blijft de groeiverwachting voor de uitzendbranche voor de tweede helft van 2011 en heel 2012 gematigd positief. Met een groei van acht procent over 2011 en zeven procent over 2012 is wel sprake van een groeivertraging. Dit valt te lezen in de Uitzendmonitor van ABN AMRO.



Flexibele schil
Veel bedrijven hebben vanaf 2009 een flexibele schil opgebouwd, zodat zij in nieuwe periodes van economische onzekerheid in staat zijn om adequaat te reageren. Volgens ABN AMRO sector econoom Casper Burgering ligt het in de lijn der verwachtingen dat bedrijven bij een verslechterende economische situatie zullen reageren met het afbouwen van deze flexibele schil. In het tweede kwartaal van 2011 vertraagde de omzetgroei in de uitzendbranche naar 9,9 procent. "Uitgaande van een gematigd economisch perspectief in de tweede helft van 2011 en omzetgroeivertraging bij eindafnemers (zoals in de industrie), zal ook de omzet voor de uitzendbranche verder vertragen," volgens Burgering. De werkloosheid zal zich in 2011 op een relatief hoog niveau handhaven van 5,1 procent van de beroepsbevolking. ABN AMRO gaat uit van een totale omzetgroei voor de uitzendbranche van gemiddeld acht procent over 2011. Voor 2012 blijft de groei voorlopig op zeven procent staan. Wat betreft Burgering is daarmee het glas half vol: "We spreken dan wel van groeivertraging, maar in menig branche zal men jaloers zijn als men zeven procent groei realiseert." 

Groeivertraging
Belangrijkste reden voor de groeivertraging in de branche is het terugvallen van de groei in de industrie. De voorlopende indicatoren voor de nabiu toekomst van de industrie zijn niet heel gunstig: het sentiment over het Duitse ondernemersklimaat (IFO) is scherp gedaald, het producentenvertrouwen in de industrie in Nederland kreeg een knauw (de PMI zakte weg tot zijn laagste niveau sinds november 2010) en het sentiment over de personeelssterkte nam af voor de tweede maand op rij. Met deze somber gestemde voorlopende indicatoren gaat ABN AMRO ervan uit dat de groei van uitzendomzet van de industrie zal vertragen. Door de vertraging in de industrie zal de technische sector op den duur ook te maken krijgen met enige groeivertraging. Omdat uit de administratieve sector en de medische sector op de korte termijn geen substantiële groei wordt verwacht, licht de omzetontwikkeling van de uitzendbranche in handen van het grootste deelsegment, de industrie.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 UWV verwacht daling werkloosheid
 Nieuwe baan wordt vooral via via gevonden
 Uitzendbranche aan de slag met Wajongers
 ‘Uitzendwerk is bewuste keuze’
 
 
reacties
 
Willem van Druten  |   | 
7-09-2011
 | 
13:03 uur
En nu maar hopen dat een groot deel van de groeivertraging (nog altijd + 8 en + 7 %) voor rekening komt van de ZZP'ers.
Het uitzend-model is in bepaalde branches al over de top van haar lifecycle en dat is niet onterecht gezien de invulling en afroming binnen het concept.
Mensen zijn meer dan melkkoeien die het onderscheidt tussen de ene en andere wei niet zien en alleen het prikkeldraad voelen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10