‘Wie voorop durft te lopen met schoon imago plukt als eerste de vruchten’
6 september 2011 -
"Europese en Amerikaanse consumenten blijken erg gevoelig te zijn voor het imago van een bedrijf, zowel wat betreft duurzaamheid als integriteit. Dat zal op termijn een wereldwijd fenomeen worden, dus bedrijven die hierin voorop durven lopen, zullen daar ook als eerste de vruchten van plukken."
Dat stelt Frans Timmermans, fractielid Tweede Kamer voor de PvdA. Hij is een van de tien geïnterviewden die hun mening geven over de aanpak van corruptie in het boekje ‘Tien keer tien, corruptie in tien vragen en honderd antwoorden’ dat zojuist is verschenen. Ook Peter Wakkie (onder andere Ahold), Joost Tonino (advocaat) en Johan Wempe (hoogleraar bedrijfsethiek en duurzaamheid) nemen hierin geen blad voor de mond.
Corruptie en economische ontwikkeling
Uitgevers Grant Thornton Forensic & Investigation Services B.V. en Norton Rose LLP willen met het boekje laten zien dat het volledig uitbannen van corruptie weliswaar een illusie is, maar dat de vermindering ervan van groot belang is voor de wereldwijde economie. Via tien vragen en 100 antwoorden komen deskundigen uit het veld aan het woord. Daarnaast bevat het boekje een verslag van het rondetafeldebat dat Grant Thornton en Norton Rose afgelopen voorjaar hielden. In deze besloten bijeenkomst werd gezocht naar de inzichten van bestuurssecretarissen van grote ondernemingen over het onderwerp corruptie. De uitkomsten van het debat, resulteerden in tien aanbevelingen en zijn nu samen met de tien interviews uitgebracht in het ‘leerzame boekwerk’.
Het boek is hier gratis te bestellen en te downloaden.