31 augustus 2011 -
Het reizende bedrijfsleven houdt onvoldoende bij wat er wordt uitgegeven aan toeslagen van luchtvaartmaatschappijen voor dienstverlening die voorheen bij de ticketprijs inbegrepen was, zoals het inchecken van koffers. Dit blijkt onderzoek van GBTA en Egencia. Slechts 21 procent van de 651 ondervraagde travel managers in Noord-Amerika en Europa heeft gegevens beschikbaar over dergelijke toeslagen.
GBTA waarschuwt op Zakenreis.nl dat deze kosten tot acht procent van de totale reisuitgaven kunnen uitmaken. Van de 79 procent die momenteel niet kijkt naar de extra uitgaven, denkt 41 procent dat dit komend jaar wel gaat gebeuren en zes procent verwacht binnen twee jaar hierop te gaan sturen. Vijf procent houdt het op langer dan twee jaar of nooit en 42 procent heeft geen idee.
Bagagetoeslagen
Van de travel managers die zich wel bezighouden met de toeslagen, doet 81 procent dat via het interne declaratiesysteem. Daarnaast gebruikt 53 procent de gegevens van de corporate creditcard, terwijl 23 procent informatie ontvangt van de zakenreisagent.
De bedrijven stellen zich soepel op ten aanzien van de kosten van het inchecken van bagage: 91 procent accepteert declaraties voor bagagetoeslagen. 73 procent is bereid te betalen voor de wijzigingskosten van vliegtickets en 47 procent vergoed de kosten van inflight maaltijden. Slechts dertien procent doet dit voor toeslagen voor voorkeurstoelen, bijvoorbeeld met meer beenruimte, acht procent voor prioriteit bij het instappen en drie procent voor inflight entertainment.
Parkeren wel, minibar niet
Eenmaal in het hotel vergoedt 89 procent van de travel managers de parkeerkosten van de reizigers, 84 procent accepteert declaraties voor het gebruik van internet en 70 procent voor de luchthavenshuttle. Minder vaak geaccepteerd zijn kosten die worden gemaakt voor een late check-out (24 procent), een vroeg check-in (23 procent), gebruik van het fitnesscentrum (21 procent), consumpties uit de minibar (negen procent) en entertainment (vier procent).
Bron:Zakenreis.nl