zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager heeft innovatie en cloud hoog op de actielijst staan

30 augustus 2011 - Ruim de helft van de Nederlandse managers richt zich in 2011 en 2012 op innovatie en groei. Nederland loopt hierin voor op de rest van de wereld, waar gemiddeld 29 procent zegt zich hiermee bezig te houden. Slechts negentien procent zegt dat kostenbesparing hoog op de actielijst staat. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Avanade.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 70 procent van Nederlandse bedrijven evenveel of meer IT-budget beschikbaar heeft ten opzichte van vorig jaar. Bijna de helft (48 procent) van het IT-budget wordt de komende twaalf maanden ingezet voor cloud computing. Een groot deel van de managers vindt groei van data en datastromen de grootste uitdaging. Ook hebben veel organisaties moeite om de nieuwste technologieën bij te houden. 



Informatie stroomlijnen
"Bedrijven vinden het vaak nog lastig om grote hoeveelheden data te stroomlijnen," zegt Aram Smith, CTO bij Avanade Nederland. "De cloud kan hierbij helpen, maar we zien dat veel bedrijven toch nog huiverig zijn om data in de cloud op te slaan. Bijna driekwart van de managers is bang dat het niet veilig is. Microsoft ziet als grote cloud-aanbieder juist goed toe op de beveiliging van de cloud. Avanade staat volledig achter de standaard die Microsoft hanteert voor beveiliging en zorgt er door middel van consultancy voor dat de klanten beschikken over de meest geschikte databeheeroplossing." 

Voordeel van cloud-diensten

Slechts elf procent van de ondervraagde bedrijven geeft aan dat ze geen voordeel zien in het gebruik van cloud-diensten. Hoewel 63 procent van de respondenten denkt dat cloud het IT-landschap vereenvoudigt, geeft een derde aan dat ze niet van plan zijn om applicaties naar de cloud te verplaatsen in het komende anderhalf jaar.
Applicaties die al veel in de cloud staan, zijn voornamelijk e-mail (37 procent), collaboration software (27 procent) en e-commerce (26 procent). Financiële en BI-software blijven nog ver achter. Ruim een kwart (26 procent) van de ondervraagde organisaties zet CRM als clouddienst in. 

Terug uit de cloud

Bijna de helft van de managers zegt dat ze nooit zijn teruggegaan van de cloud naar een bestaande applicatie. Als ze toch zijn teruggegaan naar hun bestaande applicatie geeft 60 procent aan dat ze dit hebben gedaan omdat ze bang waren voor beveiligingsproblemen. Een kleiner deel zegt dat de integratie niet naar wens verliep. Wat opvalt is dat ruim de helft van de managers denkt dat private clouds veiliger zijn dan public clouds. De meeste organisaties (78 procent) vinden dat verschillende mensen moeten worden betrokken bij het beslissingsproces voor cloud-diensten. Wel vindt 89 procent (hoogste aantal wereldwijd) dat het inzetten van cloud-diensten begeleid moet worden door de IT-afdeling.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Veiligheid cloud computing blijft een grijs gebied
 Onbekendheid ‘cloud computing’ belangrijk punt van aandacht
 Nieuwe uitdagingen als virtualisatie en cloud mainstream worden
 Overstappen naar de cloud? Doe rustig aan.
 
 
reacties
 
NumoQuest  |   | 
30-08-2011
 | 
09:54 uur
Jammer dat een uiterst buyest onderzoek ten grondslag ligt aan dit artikel, zonder overigens afbreuk te willen doe van de organisatie er achter.

Allereerst, het is weinig acceptabel dat een onderzoek, ten faveure van een leverancier zelf, waarschijnlijk ook deels opgesteld dor deze, uit te laten voeren. Er is geen enkele grondslag voor onafhankelijkheid meer. Leuk cijfers te presenteren als de lezer niet weet wat de vraagstelling is geweest en aan wie die vraagstelling werd voorgelegd. Dit ter zijde.

Menig manager, tenminste die ik ken en regelmatig doch spreek, zijn helemaal niet zo met 'çloud' bezig. Men is druk bezig met sustainebillity en beschikbaarheid van capaciteit en richten zich vooral op continuïteit, op verschillende gebieden.

Budget
We horen en zien dat menig IT budget onder druk staat. De reden hiervoor is tamelijk eenvoudig. I[C]T is namelijk een instrument, een tool, dat repeterende handelingen zoveel mogelijk moet automatiseren om nut op te kunnen brengen voor de organisatie. Juist dat is wat menig management zorgen baart en waar men momenteel de focus op legt.

Is het nut wel wat men ervan verwacht en behoeven verwachtingen en inzet, ingegeven door de huidige terugval in conjunctuur, geen bijstelling? Daarnaast beseft de C[I]TO meer en meer dat IT een strategisch dienstverlenend vehicle is en niet louter een onkostenpost waarin men rücksichtslos kan blijven snijden.

Ontwikkeling
Na de virtualisatiegolf, kwam men met cloud. De investering van virtualisatie is vrijwel niet uitgenut, en moet nog enkele jaren mee. Ook hier ziet het management twee grote uitdagingen waar men, heel begrijpelijk, de nodig moeite mee heeft.

Reliability
Grotere organisaties hebben steeds grotere moeite met grote dienstverleningen. Nadat er vanuit de EU tendering werd afgedwongen, zien we eveneens dat, in weerzin van de prachtigste succes stories en statistieken, Grootschalige outsourcings trajecten, met regelmaat mis gaan met alle hoofdbrekens van dien. Immers, ik lees weinig artikelen over wat er allemaal zo fout kan gaan als de ene grote dienstverlener de tender heeft gewonnen van diens concurrent.

Ik kan u wel vertellen dat verschillende grote partijen miljoenen kwijt zijn geweest omdat dergelijke EU verplichtingen ten grondslag hebben gelegen aan een mislukte transitie.

Cloud
Een tweede hele grote moeite, die management heeft met cloud, kent feitelijk twee grote noemers.

Uit handen geven van corporate data
Corporate data is 'Heilig'. Heel vanzelf sprekend. Vanuit een kosten overweging, gaat men schoorvoetend over tot het plaatsen van data en applicaties in een externe datacenter. Daar wordt niet lichtvoetig over nagedacht, uiteraard. De problemen worden des te groter wanneer de betreffende dienstenleverancier, bepaalde diensten klaarblijkelijk niet altijd even goed leveren kan.

We hebben het hier dan over zaken zoals beperkte bandbreedte, het niet beschikken over redundantie, toe zelfs, oh Horror, het niet kunnen garanderen van een backup en zelfs geen regelmatig backup retrieving scenario blijkt uit te voeren maar een klant hiervoor wel een rekening presenteert.

Security
Terecht dat de klant hele grote vraagtekens zet bij private en world cloud. Dat is omdat we van Microsoft weten dat diens pakketten nu eenmaal niet altijd even waterdicht zijn gebleken, en de backup nergens goed kan worden geregeld.

Voorbeeld
Dienstverlener A haalt het contract binnen, maakt gebruik van bedrijf B, maakt eveneens gebruik van een deel van een datacenter C en D, en vervolgens is het contractueel als niet meer te garanderen dat data gedurende de hele tijd en route, volledig exclusief en veilig is. Ik zou die stelling nog niet eens meer aan papier contractueel durven toe te vertrouwen.

Kritisch
De mogelijkheden van, dan met name KA, kantoor automatisering, zijn zonder cloud en virtualisatie nog niet eens voldoende uitgenut en kan op vele terreinen nog stukken beter, meer lineair en zelfs nog kosten besparender wanneer men er gericht naar wil kijken.

Investering vs Nut
Investeren in nieuwe manieren die meer voor hiaten vatbaar is, immers, meer componenten, des te groter de kans dat er iets fout kan gaan, doet de garantie op gezond uitnutten van implementatie en onderhoud, ook drastisch afnemen, en daarmee het vertrouwen in de IT.

Wetmatigheden
In de I[C]T is er sprake van een groot aantal wetmaigheden. Deze wetmatigheden zijn nog niet eens bekend bij veel van de huidige generaties IT-ers en C[I]TO's. Deze wetmatigheden zijn zeker niet bekend bij die toenemende dienstenleveranciers die vervolgens wel diensten aanbieden.

Aardig artikel, maar toch de nodige terughoudendheid ook hier zeker op zijn plaats.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10