De nieuwe top tien klantvriendelijkste bedrijven van Nederland is bekend
26 augustus 2011 -
Voor de vijfde achtereenvolgende keer heeft MarketResponse onderzoek gedaan naar het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. Dit onderzoek onder 2.500 consumenten heeft geleid tot een top tien van klantvriendelijke bedrijven. De winnaar wordt op 27 september bekend gemaakt.
De tien bedrijven die in de race zijn voor de titel ‘Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2011’ zijn (in alfabetische volgorde): ANWB, ASN-bank, bol.com, DA drogisten, Etos, Gall & Gall, Hema, Ikea, Jumbo Supermarkten, Landal GreenParks.
Positieve klantervaringen
Bij de verkiezing van het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland staan positieve klantervaringen centraal. De vijf belangrijkste factoren die klantvriendelijkheid bepalen zijn volgens de consument: tijdig fouten oplossen, goede bereikbaarheid, beloftes nakomen, flexibiliteit, klanten alleen benaderen met relevante informatie.
Kloteklanten
In het onderzoek zijn bedrijven op deze vijf factoren beoordeeld. Aan de hand van de scores die consumenten op deze factoren hebben gegeven, bepaalt een jury, onder leiding van Egbert Jan van Bel - auteur van het boek 'Kloteklanten' - welke organisatie het Klantvriendelijkste Bedrijf van 2011 is. Vorige winnaars zijn Jumbo Supermarkten (twee keer), Ikea en Landal GreenParks.