Manager maakt nog nauwelijks gebruik van mobiele bedrijfsapplicaties
25 augustus 2011 -
De Nederlandse manager gebruikt zijn smartphone of tablet voornamelijk om te bellen, sms'en en te internetten. Mobiel gebruik van bedrijfsapplicaties blijft hierin ver achter. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Kadenza. Smartphonebezitters gebruiken slechts drie procent van hun tijd voor het gebruik van bedrijfsapplicaties, bij tabletgebruikers is dit zeven procent.
Onderzoeksbureau SSI vroeg 306 Nederlandse managers naar het gebruik van de smartphone en tablet in zowel persoonlijke als zakelijke context. Managers met een smartphone zijn, vergeleken met tabletbezitters, het meest behoudend. Zij gebruiken de smartphone voor bijna de helft van de tijd (49 procent) voor de primaire functies: telefoon en sms. Voor managers met een tablet is dit twaalf procent. De smartphone wordt door de manager verder gebruikt voor internet (dertien procent) en het checken van de mail (negentien procent). Nieuws, social media, video, muziek en games maken samen slechts een zesde van de tijd uit. De tablet wordt hier vaker voor gebruikt, daar maken deze onderdelen een vierde van de tijd uit. Maar het grootste deel van de tijd op de tablet gaat op aan het mobiele internet (25 procent) en het checken van de mail (achttien procent).
Communicatieve doeleinden
Erik Leene, directeur van Kadenza: "Het achterblijven van mobiel gebruik van bedrijfsapplicaties lijkt erop te duiden dat de core business nog niet tot de mobiele apparaten van managers is doorgedrongen. De onderzoeksresultaten laten zien dat Nederlandse managers hun smartphones en tablets toch vooral voor communicatieve doeleinden gebruiken, al loopt de tabletbezitter wel wat voorop in zakelijk gebruik ten opzichte van de manager met een smartphone. Het grote scherm en de extra mogelijkheden op de tablet zullen daaraan bijdragen. Een verdere groei in het aantal tabletbezitters betekent wellicht dat de behoefte aan mobiele toegang tot bedrijfsapplicaties ook zal toenemen."
Nog steeds gelooft de ICT wereld dat managers hun applicaties gebruiken, maar niets is minder waar. Managers zitten niet op twitter, facebook, linkedin. De gegevens van de ERP systemen krijgen ze van hun medewerkers, ze zitten zelden zelf achter de pc om alles zelf op te zoeken.
Het verbaast me dan ook niet dat ze hun smartphone alleen gebruiken voor primaire communicatie.
Het wordt tijd dat de ICTers eens in gaan zien wie de gebruikers zijn van hun systemen en eindelijk eens gaan inzien dat de sociale netwerken leuk zijn voor marketeers en ICT addicts, maar voor managers nauwelijks toegevoegde waarde hebben.
Inderdaad. Social media is nog te privé en weinig noodzakelijk.
Mobiele interactiviteit met het ERP systeem is inmiddels wel bijzonder toegankelijk en wenselijk. Mobiel accorderen van processtappen, bijwerken van de projectstatus ''in-het-veld'', en even de actuele omzet of klantgegevens raadplegen. Welke manager wil dat niet?