zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Student verdient het liefst bij op festival

19 augustus 2011 - Het werken op festivals en evenementen is verreweg de populairste bijbaan van HBO- en WO-studenten (48 procent). Een goede tweede plaats is voor administratief werk (35 procent). De top vijf wordt afgesloten met een bijbaan als docent of huiswerkbegeleider, receptionist of een bijbaan in de catering of bediening. De minst favoriete bijbaan is werk als programmeur of tester in de IT, op de voet gevolgd door promotiewerk.


ASA Student heeft dit onderzocht onder ruim 600 HBO-en WO-studenten. Naast de favoriete bijbaan is onderzocht in welke sectoren studenten het liefst een bijbaan hebben. Cultuur, sport & recreatie bleek de populairste branche, gevolgd door toerisme, onderwijs en maatschappelijke organisaties. De callcenterbranche is erg impopulair, bijna de helft van de studenten vindt het helemaal niet leuk om hier te werken. Daarnaast zijn de bouw- en de schoonmaaksector niet geliefd, respectievelijk 43 en 31 procent wil hier helemaal niet werken. 



Toekomstige loopbaan
"Al een tijdje zien we dat arbeidsvoorwaarden het onderspit delven wanneer het gaat om de belangrijkste redenen voor de keuze voor een bijbaan. Zo verdienen callcenterbanen erg goed en ze zijn flexibel in te delen, maar totaal niet populair. De nieuwe generatie studenten kiest voor een bijbaan waar ze iets aan zullen hebben in hun toekomstige loopbaan. Zo zie je dat kantoorwerk gewild is. Daarnaast werken studenten ook voor hun plezier en pikken ze graag een graantje entertainment mee op een festival of feest," vertelt Katinka Habermehl-Reuling, algemeen directeur van ASA Student en Ad Rem Young Professionals. "In het Trendrapport 2011 hebben wij de Young Professional 2.0 onder de loep genomen. Hierin staan de drijfveren van de jonge werknemers. Voor werkgevers biedt dit rapport handvatten voor de werving van Young Professionals en kunnen zij toetsen of zij hun organisatie ingericht hebben om de nieuwe doelgroep aan te trekken en te boeien.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ernst & Young heeft beste imago volgens studenten
 Niet Het Nieuwe Werken maar het ‘echte’ werken trekt starter
 StudentenWerk presenteert Top Vijf Gekste Vacatures
 Studenten: meer werken noodzaak door hogere studiekosten
 
 
reacties
 
Gaaf! Verhuur - Robin  |   | 
9-04-2015
 | 
15:49 uur
In mijn ervaring is dat de afgelopen jaren alleen maar populairder geworden. En terecht, heb het vroeger ook met veel plezier gedaan.
BAVAKI  |   | 
16-11-2022
 | 
11:49 uur
Grappig, als DJ merk ik dat dit in 2022 nog steeds een populaire bijbaan is. Niet zo gek ook, het is en blijft natuurlijk een leuke sector.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10