Websites en blogs belangrijkste informatiebron voor professionals
19 augustus 2011 -
Professionals gebruiken met name websites en blogs (68 procent) om op de hoogte te blijven van vakinhoudelijke informatie. Social media worden hiervoor nog nauwelijks gebruikt. Dit blijkt uit onderzoek van Managementboek naar de belangrijkste informatiebronnen voor vakinhoudelijke onderwerpen. Hiervoor ondervroegen zij 527 zakelijke professionals in Nederland.
Internet wordt veruit het meest gebruikt om op de hoogte te blijven van vakinhoudelijke kennis. De zakelijke professional verwacht dat dit ook in de toekomst zo blijft. Daarentegen worden social media niet gezien als middel om vakinhoudelijke kennis op te doen. Momenteel gebruikt dertien procent social media hiervoor, verwachting is dat dit over drie jaar slechts zes procent is. Boeken zijn nog steeds zeer populair, ruim de helft leest boeken om de kennis te vergroten en nog eens vijftien procent leest e-books.
Sociale media te vluchtig
Kees Visser van Managementboek: "Er gebeurt teveel op sociale media om datgene eruit te halen dat relevant is voor zakelijke professionals. De berichten zijn vaak vluchtig en achtergronden ontbreken. We zien dan ook een duidelijke gelaagdheid in de manier waarop mensen informatie tot zich nemen. Blogs en websites worden met name gelezen om op de hoogte blijven van trends en visies, boeken en e-books voor
de verdieping in vakinformatie. Hierbij is een duidelijke selectie van relevante informatiebronnen van belang." Een op de vijf professionals heeft hulp nodig bij het kiezen van de juiste informatiebronnen.
Top vijf
Top vijf bronnen vakinhoudelijke kennis:
1. Websites en blogs (68 procent)
2. Trainingen, congressen, seminars en/of workshops (56 procent)
3. Boeken (55 procent)
4. E-books (15 procent)
5. Social media (13 procent)
Kennisvergaring in privétijd
De helft van de business professionals zet evenveel werk- als privétijd in om vakinhoudelijke kennis op te doen. De business professional is zowel op kantoor als daarbuiten op zoek naar vakinhoudelijke kennis. De respondenten denken dat de kennisvergaring op kantoor de komende drie jaar afneemt. Dit zal deels verschuiven naar flexibele locaties als op congressen, tijdens workshops of in de trein. Een tiende weet nog niet wat de vervanging zal zijn voor kantoor.
De weergave van de uitkomsten zijn nauwelijks verbazingwekkend. In menig blog en reactie heb ik al menig keer aangegeven dat de sociale media niet alleen vluchtig is maar ook nog eens beperkt.
Nader onderzoek heeft eveneens uitgewezen dat de 'presentatie' op die social media in meer dan 52% de lading niet dekte. Dit niet 'dekken' bestaat uit misrepresentatie, opzettelijke misleiding, slechte informatie, en overgenomen en gere-editted informatie. Een aanzienlijk deel bezit ook persoonlijke mening en visievorming en erg summier, in de gevallen men gebruik heeft gemaakt van andere bronnen, doet men aan bronvermelding.
De sociale media zou wat informatie vergaring eerder niet moeten worden gebruikt daar de accuratesse uiterst belabberd blijkt.
e.l. de neree tot babberich
|
|
19
-
08
-
2011
|
09
:
38
uur
Mijns inziens hanteren de onderzoekers een te nauwe definitie van sociale media, weblogs vallen daar namelijk ook onder. Bovendien lees ik niets over hoe professionals op die weblogs terecht komen (in mijn geval vaak via twitter). Verder ben ik van mening dat alleen organisaties die leren op de werkplek tot een strategisch uitgangspunt maken zich in een voortdurend veranderende markt staande zullen kunnen houden. Sociale intranetten worden dan ook steeds meer ingezet voor krennisdeling en -vergaring.