Impact consumententechnologie op IT-organisatie te groot om te negeren
18 augustus 2011 -
Steeds meer consumententechnologie vindt zijn weg in een zakelijke IT-omgeving. De impact hiervan op de IT-organisatie heeft een punt bereikt waarop het voor CIO's en IT-managers niet langer te negeren is. Deze 'consumerization of IT' biedt kansen, maar zorgt ook voor uitdagingen op het gebied van IT-beheer en security.
Dit blijkt uit het IDC-onderzoek ‘IT Consumers Transform the Enterprise: Are You Ready?’, in opdracht van CA Technologies. Het onderzoek wijst uit dat consumerization of IT vooral gebaseerd is op de grootschalige adoptie van smartphones, sociale netwerken en cloud-diensten. Medewerkers die hier privé gebruik van maken, willen dat ook doen in hun werk. Dit biedt verschillende voordelen zoals verhoogde productiviteit, flexibelere bedrijfsvoering en snellere beslissingen.
Uitdaging CIO en IT-manager
De CIO en IT-manager krijgen een steeds grotere business-verantwoordelijkheid en komen nu in de positie daadwerkelijk innovatie door te voeren door deze consumerization of IT te omarmen en effectief te gebruiken.
Voorlopers profiteren meest
Het onderzoek maakt onderscheid tussen voorlopers in de acceptatie en implementatie van consumententechnologie en volgers die pas later instappen of dat nog niet gedaan hebben. De voorlopers zijn IT-organisaties die het voortouw nemen en nauw samenwerken met beslissingsbevoegde mensen binnen het bedrijf. Volgers stappen later in, of laten de beslissingen in het geheel aan anderen over. De resultaten wijzen uit dat de voorlopers het meeste profiteren van de consumerization van IT. Onder de ondervraagden van het onderzoek wordt ongeveer negentien procent aangemerkt als voorloper. Van deze groep geeft 45 procent aan dat ze een gestegen klanttevredenheid en -loyaliteit hebben geboekt door het gebruikt van social media. Bij de volgers is dit 31 procent. 32 procent van de voorlopers behaalde een groter marktaandeel in tegenstelling tot twintig procent van de volgers. Dezelfde percentages zijn van toepassing op het aanboren van nieuwe markten.
Voordelen gebruik cloud-diensten
De voorlopers rapporteren ook successen bij het gebruik van publieke cloud-diensten. Zo was 45 procent in staat het aantal IT-medewerkers, FTE's en trainingskosten te verlagen. Bij de volgers was dit 35 procent. Bij de volgers verbeterde 36 procent zijn concurrentiepositie, bij de volgers 28 procent. Publieke cloud-diensten helpen bij 36 procent van de voorlopers bij het opvangen van pieken in de vraag naar producten of diensten. Bij de volgers was dit 26 procent.
Quotes
"Cloud-gebaseerde toepassingen zijn voor consumenten al de norm. Dat verwachten ze ook binnen hun zakelijke IT-omgeving. Men wil altijd en overal toegang tot de juiste gegevens. CIO's staan voor de uitdaging daar op een verantwoorde manier aan tegemoet te komen," aldus Dave Hansen, general manager, Enterprise Solutions and Cloud Management, CA Technologies. "De cloud maakt ook een flexibelere bedrijfsvoering mogelijk. Het is dus de taak van de CIO om deze nieuwe IT-mogelijkheden te benutten op een verantwoorde manier, en het IT-beheer en de security af te stemmen op deze nieuwe situatie."
"CIO's en IT-managers hebben vandaag de dag de kans niet alleen IT-innovatie, maar volledige bedrijfsinnovatie vorm te geven en door te voeren als ze bedrijven helpen de consumerization of IT het beste in te zetten," aldus Crawford Del Prete, IDC's Chief Research Officer. "Ze moeten nauw samenwerken met business decision makers om veilige, betrouwbare en goed beheerde werkomgevingen te creëren, zodat medewerkers optimaal kunnen presteren waar en wanneer dan ook. Ze moeten het voortouw nemen om te zorgen dat klanten worden betrokken, data beschermd blijft, productiviteit verder wordt vergroot en de gehele organisatie een perfecte return on investment krijgt op IT-bestedingen."
Ongeacht vanuit welk oogpunt het onderzoek is gedaan, waarvan nu verslag word gedaan, het is en blijft een beetje commercieel verhaaltje. Het is in elk geval NIET vanuit juiste merites geschreven namelijk de IT.
Waar staat IT nu feitelijk voor? Heel eenvoudig, meer productiviteit met dezelfde aantal FTE, liefst minder. IT is een prachtig 'vehicle' om repeterende administratieve taken te automatiseren zodat repeterende handelingen steeds eenvoudiger en sneller kunnen worden uitgevoerd. Voor zover even de basis van de KA. [Kantoor Automatisering]
In de ontwikkeling van IT zijn er een groot aantal toepassingsmogelijkheden bijgekomen. Zo heeft men eens de koppeling gemaakt tussen IT en Telefonie. Ten is met het min of meer ICT gaan noemen. De rest is redelijk bekend. ADSL, Kabel, Modem, internet stik, draadloze netwerken, allemaal fascinerend en bijzonder praktisch. Ik kom er uit voort, u hoort mij niet klagen.
MAAR....!
Men moet eens ophouden te zeuren over zaken die contraproductief staan op de zakelijke werkelijkheid. Een organisatie, die bewust en constructief gebruik maakt van ICT, heeft RECHT op een stukje controle in de zin dat zij kan en mag bepalen op welke wijze men gebruik maakt van ICT.
Cloud
Al eerder heb ik geageerd tegen het 'fenomeen' cloud. De reden dit te doen, voor iedere organisatie hetzelfde, is dat NIEMAND ook maar kan en mag beschikken over corporate data van mijn organisatie. Twee grote redenen dit ook maar hier weer eens naar voren te brengen.
1] Data integrity en security
Wanneer ik gebruik zou maken van cloud, dan weet ik niet waar mijn data verblijft, ook al kan ik die nog zo makkelijk oproepen. Niemand kan mij vertellen of garanderen dat daar dan ook geen back up van wordt gemaakt. Ik zu het op geen enkele manier voor mijzelf, in de meest eenvoudige zin, kunnen verantwoorden überhaupt het risico te willen lopen data kwijt te raken. Bovendien, er is momenteel nog geen enkele juridische basis of jurisprudentie die mij garanties bied. Onmogelijk omdat bits & pieces in Taiwan, Mexico of Tjietjerkstradeel kunnen blijken te zijn opgeslagen.
2.] Commissie Bescherming Persoonsgegevens
Ik mag er vanuit gaan dat persoonlijke data, die van mijn personeel, dan wel anderen, op juiste wijze, oproepbaar en controleerbaar vallen binnen de kaders van het CBP. Cloud voldoet daar NIET aan. Alleen al vanuit dit integeriteits aspect zou men eens beter na moeten denken om te weten wat de grenzen van toelaatbaar zijn en welke niet. Ook hier is niet over gedefinieerd binnen cloud, wel heel veel aannames.
Virtualisatie - Cloud
Men verward virtualisatie ook wel met cloud, gaat zelfs zo ver dat men het heeft over 'cloud achtige' technieken. Virtualisatie betekend dat data op een centrale plaats staat opgeslagen en voor gemachtigden, dan ook gewoon opvraagbaar is.
Vanuit de perceptie van de al oude 'Flexibele Werkplek', door zakelijke opportunisten 'Het Nieuwe Werken' genoemd, kan men theoretisch vanuit allerlei plekken met een infrastructuur, bij de bedoelde data. Dat is technisch heel goed op te zetten en te onderhouden en ook, te beveiligen.
Maar Virtualisatie is GEEN cloud. De techniek achter virtualisatie heeft weinig tot niets uit staan met cloud. Het enige wat overeenkomt is het gegeven dat data elders is opgeslagen, maar niet gedefragmenteerd maar gewoon in zijn geheel. Het zou de commerciele schrijver en lezer sieren met dit gegeven rekening te houden.
IT vs Zakelijke inzet en gebruik.
Het moet mij eenvoudigweg van het hart dat ICT een 'Strategische Ondersteunend' entiteit is. Dat heeft beperkingen. Die beperkingen hebben namelijk alles met kosten beheersing en zakelijke effectiviteit te maken. Dat betekend dat organisaties IT op een bepaalde hiërarchische wijze opbouwen, implementeren en onderhouden.
Hier horen ook een paar hele eenvoudige spelregels bij.
1. Het u ter beschikking gestelde instrument, dat gebruik maakt van IT infrastructuren is dusdanig ingericht dat u uw werkzaamheden zo efficiënt mogelijk kunt uitvoeren.
2. Neen uw werkplek kan niet hetzelfde als u thuis kunt. De reden hiervoor zijn tweeërlei.
Wanneer uw eigen IT plek thuis crashed of anderszins problemen ondervind, heeft de organisatie er geen last van. Wanneer het uw werkplek betreft kost het de organisatie geld. U die er niet over kan beschikken en productiviteit die u niet kan opleveren.
3. Uw werkplek is met opzet begrenst en beveiligd. Zo kunt u te allen tijde beschikken over een goed georganiseerde werkplek. Worden taken uitgebreid of veranderd, dan veranderd uw werkplek met u mee.
4. Er is voor gekozen uw werkplek zo maximaal mogelijk in te richten met dien verstanden dat u er over kunt beschikken gedurende de uren die u wordt betaald. Voor elk ander gebruik van IT en diens mogelijkheden en componenten, verwijzen wij u graag naar uw prive plek thuis.
In andere woorden, IT MOET worden gereguleerd want anders kan een beetje ingewijde u voorspellen dat het een onbeheersbare moloch wordt die, i.p.v. u geld te besparen, u aanzienlijk meer zal gaan kosten.
Als we het woord aan de 'consumenten' overlaten? Die willen de wereld en het liefst voor zo weinig mogelijk. En als er dan iets mis gaat kunnen zij een beroep doen op de nieuwe nationale ombudsman Yoepje van 't Hek. Want als je nergens voor wil betalen, krijg je vast de service die je af wil dwingen maar niet voor wenst te betalen.
Impact te groot om te negeren.
Het mooiste van IT is dat het een fantastische lineaire materie is die heerlijk kan excluderen. Een Android op uw zakelijke account. Mooi niet! Oh een pc Tablet dan? Nee, gelukkig nog even niet.
Zakelijk vs prive
Het is voor de lezer[es] zich bijzonder goed voor te houden wat de grenzen zijn tussen zakelijk en prive. Zakelijk is geld verdienen door standaardiseren en kosten effectiviteit. Prive is kijken wat er in de portemonnee zit of nog op de credit card staat en we schaffen het gewoon aan.
Zakelijk is depriciation van een werkplek, thuis is oh je, je zal net zien dat die kapot gaat net buiten de garantie. jammer.... op naar de Mediamarkt?
Corporate IT staat voor kosten effectiviteit en het ter beschikking stellen van gereedschap zo economisch mogelijk productie te kunnen leveren. Alles wat daar contraproductief op staat? Die kun je heerlijk buiten sluiten. Per saldo levert het gebruik van een mobiele telefoon of tablet, minder op dan te bereiken met een mobiele werkplek gekoppeld aan een stukje virtualisatie.
En zo is het voorlopig dan ook nog eens even een keer. Ondanks de fascinerende aspisaties van commercieel denkenden en wishers.
Wim
|
|
19
-
08
-
2011
|
10
:
05
uur
Interessant verhaal, heb een leuke presentatie van Peter Hinssen hierover bijgewoond, over ''the new normal'' zoals hij het noemt.
Het boek van hem ((Klik hier) is zeker een aanrader als je geïnteresseerd bent in deze (mogelijke) toekomst van de IT!