17 augustus 2011 -
Ondernemingen worstelen al jaren met de manier waarop ze de waarde van patenten, merknamen, human capital en andere immateriële zaken inzichtelijk kunnen maken voor beleggers. Daar komt een nieuwe verslaggevingsuitdaging bij: het verschaffen van inzicht in de waarde van de data waarover ondernemingen beschikken - ook wel data equity genaamd.
Dit blijkt uit onderzoek van Rotterdam School of Management, Erasmus University in samenwerking met PwC onder 250 analisten en beleggers. Zes op de tien beleggers vinden dat zij een beter begrip moeten krijgen van de (strategische) waarde van de data van ondernemingen. Eenzelfde percentage vindt dat ondernemingen hiervoor nieuwe manieren van rapporteren moeten ontwikkelen.
Productiviteitsgroei
Waar data vroeger een randvoorwaarde waren, bepaalt het vermogen om uit enorme hoeveelheden beschikbare data slimme strategieën te distilleren nu het concurrentievoordeel van ondernemingen. Ongeveer 40 procent van de beleggers verwacht dat het combineren en analyseren van transactiedata, social networks, video en allerhande data uit ingebouwde chips en sensoren, een golf van productiviteitsgroei zal veroorzaken. Een bijna even groot deel (36 procent) denkt zelfs dat het vermogen van ondernemingen om 'big data' in hun voordeel te gebruiken, zal bepalen of zij op lange termijn overleven.
Nieuwe manier van rapporteren
Zes op de tien beleggers vinden dat zij de waarde van de data van ondernemingen beter zouden moeten kunnen begrijpen. Hoe ondernemingen dit inzichtelijk kunnen maken is echter nog de vraag. Van de professionele beleggers en analisten zegt 60 procent dat ondernemingen nieuwe manieren moeten ontwikkelen om over de waarde van hun data te rapporteren. De realiteit is echter dat ondernemingen hier nog nauwelijks over nagedacht hebben.
De oplossingen voor het voor beleggers inzichtelijk maken van de waarde van data liggen niet voor het oprapen. Het is vergelijkbaar met het rapporteren over de waarde van R&D of over merkwaarde, ook daar worstelen ondernemingen al jaren mee. Professor Erik Roelofsen, de leider van het onderzoek: "Dit soort ontwikkelingen onderstreepen het belang van innovatie in de verslaggeving van ondernemingen. De traditionele manier van verslaggeving is allang niet meer toereikend om inzicht te geven in de waardebepalende factoren van een onderneming. We moeten veel meer naar maatwerkverslaggeving met gestructureerde financiële en niet-financiële informatie, toegespitst op de strategie van de onderneming." Ook Henk Volberda, hoogleraar Strategisch Management aan RSM, stelt dat naast harde financiële data steeds meer zachte niet-financiële informatie voor beleggers van belang is om vast te kunnen stellen of de onderneming in staat is haar gekozen strategie uit te voeren. Deze directe zachte niet-financiele data zijn vaak een early-warning voor de meer indirecte harde financiële data.
Big data
Zoals gezegd beschikken de meeste ondernemingen over een steeds grotere hoeveelheid data. De uitdaging ligt in het zo slim mogelijk benutten van deze berg aan "big data". Recent onderzoek toont aan dat de detailhandel een margegroei van 60 procent zou kunnen realiseren door beschikbare data optimaal te gebruiken. Veel winkelketens gebruiken nu al transactiedata en data van klantenkaarten om het consumentengedrag in kaart te brengen. In de toekomst kan dit worden gecombineerd met video van het winkelgedrag op de winkelvloer, de activiteit van klantkaarthouders op het internet, gecombineerd met andere data over bijvoorbeeld het weer, het nieuws en het sentiment onder klantgroepen.
Schaars talent
Data- en analysecapaciteiten worden door deze ontwikkelingen steeds meer een belangrijke productiefactor naast arbeid en kapitaal in plaats van alleen een randvoorwaarde. Experts verwachten dan ook dat de komende vijf jaar een tekort zal ontstaan aan 'data scientists'. Een omschrijving voor de medewerker die niet alleen statistisch en softwarematig onderlegd is, maar de uitkomsten ook op een begrijpelijke manier weet te vertalen naar de bedrijfsvoering.