zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer maakt zich zorgen over risico's social media

17 augustus 2011 - Uit recent onderzoek van Monsterboard.nl blijkt dat de helft van de Nederlanders hun online sociale netwerken veelvuldig inzet voor carrièredoeleinden. Zowel zakelijke als privénetwerken worden ingezet. Ruim de helft van de Nederlanders (54 procent) is dan ook bezorgd over het mixen van werk en privé op sociale netwerken. In de rest van Europa is dat percentage met 67 procent nog een stuk hoger.

Opvallend is dat ons land koploper is in gebruik van social media, maar in vergelijking met omringende landen minder bezorgd is over risico's. 



Mix tussen werk en privé
Het onderzoek, uitgevoerd door KRC Research in Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk, toont aan dat een grote groep medewerkers zich zorgen maakt over de mix tussen werk en privé op social media. Franse medewerkers maken zich het meeste zorgen (79 procent), gevolgd door Duitsland (74 procent), Groot-Brittannië (56 procent) en Nederland (54 procent). Het mixen van gesprekken en content (zoals foto's) van vrienden met professionele contacten verontrust werknemers het meest. Het meest voorkomende probleem zijn collega's die vrienden willen worden op privé sociale netwerken (achttien procent). 

Social media voor carrièredoeleinden
Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlanders hun privé sociale netwerk veelvuldig inzetten om hun carrièrekansen te vergroten. Precies de helft van de ondervraagden (50 procent) geeft aan via social media vacatures door te sturen aan vrienden. 44 procent zoekt zo een ingang bij interessante bedrijven. Tevens vindt 44 procent het prima dat via social media met hen contact wordt gezocht. 37 procent informeert vrienden via social media over de eigen carrière-ervaring, prestaties of interesses. 

Zakelijk netwerken op Facebook

"Wij zien dat social media steeds vaker worden ingezet bij de zoektocht naar de ideale baan. Ook op het werk neemt het gebruik van social media toe. Met alle gevolgen van dien," aldus Warren Hammond, managing director van Monsterboard.nl. "Opvallend is dat juist Nederlanders zich het minst druk maken om de verstrengeling tussen werk en privé. Ons land loopt voorop op het gebied van social media en de kans is groot dat werknemers steeds vaker problemen krijgen omdat ze werk en privé niet goed kunnen scheiden. Hoewel je gebruik moet maken van je privécontacten is het verstandig die twee werelden online gescheiden te houden."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Persoonlijke blog is sterkste troef van baanzoeker
 Facebook is nog vooral een privéaangelegenheid
 Facebook grootste social network onder starters
 Jongere past online imago niet aan voor sollicitatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10