Werknemer maakt zich zorgen over risico's social media
17 augustus 2011 -
Uit recent onderzoek van Monsterboard.nl blijkt dat de helft van de Nederlanders hun online sociale netwerken veelvuldig inzet voor carrièredoeleinden. Zowel zakelijke als privénetwerken worden ingezet. Ruim de helft van de Nederlanders (54 procent) is dan ook bezorgd over het mixen van werk en privé op sociale netwerken. In de rest van Europa is dat percentage met 67 procent nog een stuk hoger.
Opvallend is dat ons land koploper is in gebruik van social media, maar in vergelijking met omringende landen minder bezorgd is over risico's.
Mix tussen werk en privé
Het onderzoek, uitgevoerd door KRC Research in Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk, toont aan dat een grote groep medewerkers zich zorgen maakt over de mix tussen werk en privé op social media. Franse medewerkers maken zich het meeste zorgen (79 procent), gevolgd door Duitsland (74 procent), Groot-Brittannië (56 procent) en Nederland (54 procent). Het mixen van gesprekken en content (zoals foto's) van vrienden met professionele contacten verontrust werknemers het meest. Het meest voorkomende probleem zijn collega's die vrienden willen worden op privé sociale netwerken (achttien procent).
Social media voor carrièredoeleinden Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlanders hun privé sociale netwerk veelvuldig inzetten om hun carrièrekansen te vergroten. Precies de helft van de ondervraagden (50 procent) geeft aan via social media vacatures door te sturen aan vrienden. 44 procent zoekt zo een ingang bij interessante bedrijven. Tevens vindt 44 procent het prima dat via social media met hen contact wordt gezocht. 37 procent informeert vrienden via social media over de eigen carrière-ervaring, prestaties of interesses.
Zakelijk netwerken op Facebook
"Wij zien dat social media steeds vaker worden ingezet bij de zoektocht naar de ideale baan. Ook op het werk neemt het gebruik van social media toe. Met alle gevolgen van dien," aldus Warren Hammond, managing director van Monsterboard.nl. "Opvallend is dat juist Nederlanders zich het minst druk maken om de verstrengeling tussen werk en privé. Ons land loopt voorop op het gebied van social media en de kans is groot dat werknemers steeds vaker problemen krijgen omdat ze werk en privé niet goed kunnen scheiden. Hoewel je gebruik moet maken van je privécontacten is het verstandig die twee werelden online gescheiden te houden."