zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sociale media leiden af van werk

12 augustus 2011 - 48 procent van de werknemers raakt op de werkvloer regelmatig afgeleid door het gebruik van social media. Bij 27 procent gaat dit soms zelfs ten koste van de dagelijkse werkzaamheden. Het merendeel van de respondenten bekijkt elke dag of zelfs meerdere keren per dag tijdens het werk social media sites. Dit blijkt uit onderzoek van NationaleVacaturebank.nl onder ruim 900 respondenten.

Slechts vijftien procent van de respondenten raakt niet afgeleid van zijn werk als hij of zij tussendoor social media sites bezoekt. Mark Borgman van NationaleVacaturebank.nl: ‘Iedereen doet wel eens privézaken op internet, maar door de komst van bijvoorbeeld Twitter en Facebook wordt dit al snel meer dan eens. Als dit bij 27 procent van de werknemers echter ten koste gaat van het werk, moeten werkgevers misschien toch wat beter gaan opletten." Werknemers vullen aardig wat werktijd met social media sites; zestien procent kijkt eenmaal per dag, twintig procent doet dit twee tot vijf keer per dag. "Opvallend is dat ruim een kwart zelfs meer dan vijf keer per dag kijkt, geen wonder dat een groot deel van de werknemers hierdoor afgeleid raakt," aldus Borgman. 



Blokkeren van social media
39 procent van de respondenten geeft aan dat zijn of haar werkgever een social media beleid hanteert. Bij sommige werknemers zijn deze sites geblokkeerd (twintig procent) en weer anderen moeten zich houden aan een streng social-media protocol (achttien procent). Het merendeel (61 procent) is echter zelf verantwoordelijk. Borgman: "Veel werkgevers hebben nog weinig zicht op de impact van social media op de werkvloer. Afgezien van de productiviteitskwestie blijkt het risico van imagoschade voor de werkgever mee te vallen. Uit het onderzoek komt namelijk naar voren dat de meeste werknemers op social media sites niet snel iets negatiefs over het werk of de werkgever schrijven. 58 procent van de respondenten blijkt hier namelijk heel voorzichtig mee te zijn." Vijftien procent doet dit wel, maar alleen als het positief nieuws is, zes procent alleen als ze iets te klagen hebben. "Werknemers begrijpen inmiddels heel goed dat hun werkgever in de gaten houdt wat ze op social media sites schrijven. Werknemers zijn hierdoor tegenwoordig veel voorzichtiger geworden als in de begindagen van social media," aldus Borgman.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouwelijke manager kan niet meer zonder sociale media
 Sociale Media Policy vormt goede leidraad
 Medewerker mag twitteren tijdens werktijd
 Kwart Nederlanders 'Facebookt' of 'Hyvet' ook op het werk
 
 
reacties
 
NumoQuest  |   | 
12-08-2011
 | 
07:19 uur
Een zeer nuttig artikel met een actuele weergave van de stand van zaken. Wellicht dat werknemers nog eens even goed nadenken over het vrijgeven vn toegang tot de sociale media, op de werkvloer, terwijl dat niet voor iedere functie een noodzaak heeft. Daarnaast wellicht voor de werknemer ook een reminder dat ook deze een verantwoordelijkheid heeft die die beter dient te bewaken.

Het beperken van toegang tot de sociale media is een handige, al was het alleen al om bovenstaande reden. Collectief kun je van een aardige verliespost spreken tenslotte.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10