‘Intelligent personeelsbeleid’ heeft positieve impact op bedrijfsresultaten
11 augustus 2011 -
SHL, toont in haar vijfde jaarlijkse ‘Business Outcomes Study’ aan dat organisaties die goed gebruik kunnen maken van een ‘intelligent personeelsbeleid’ (People Intelligence) om weloverwogen zakelijke beslissingen te nemen betere resultaten te boeken.
Het rapport bevat de bevindingen van afzonderlijke bedrijven met betrekking tot onderzoeken die werden uitgevoerd voor 47 klanten in diverse industrietakken en voor verschillende soorten functies in sectoren uiteenlopend van gezondheidszorg tot detailhandel en telecommunicatie.
Hoge organisatorische eisen
"De druk op de markt is tegenwoordig zo groot dat er nooit eerder zulke hoge organisatorische eisen werden gesteld. Het is belangrijker dan ooit om de juiste persoon op de juiste plaats te hebben om positieve resultaten te stimuleren binnen de hele onderneming – van de verkoop en klantenservice tot de productie en het uitvoerend management," aldus David Leigh, CEO van SHL. "Onze bevindingen tonen duidelijk aan dat organisaties die gebruik maken van ‘People Intelligence’ oplossingen voor het rekruteren, behouden en ontwikkelen van talent de interne prestatiedoeleinden doorgaans realiseren of overtreffen."
In het rapport van dit jaar staat te lezen dat 83 procent van de uitgevoerde assessments een gunstig tot zeer gunstig resultaat opleverden, waarbij elke evaluatieoplossing een sterke en meetbare impact had op de meeste of alle prestatie indicatoren van de maatschappij.
Enkele bevindingen
Enkele voorbeelden van de bevindingen in het rapport:
• Beter klantgericht personeel bij kleinhandelaar in technologie deed de verkoop met 100 miljoen pond toenemen
• Telecommunicatiebedrijf vermindert personeelsverloop met achttien procent binnen zes maanden
• Goed scorende front-line managers in verschillende functies maken 53 procent meer kans om vooruit te komen bij een transportbedrijf
• Managers binnen de detailhandel doen de verkoop met vijftien procent stijgen en vermeerderen het bedrijfsresultaat met 1,9 miljoen dollar in amper zes maanden tijd
• Verzekeringsagenten bij een financiële dienstverlener doen de omzet met 150 procent toenemen
• Goed presterende managers doen de verkoop met 37 miljoen pond stijgen
In het rapport van 2011 wordt ook het nut van multimediabeoordelingen onderzocht (gebruik maken van audio-, video- en/of animatietoepassingen om levensechte scenario’s te simuleren voor een bepaalde rol). In dit gedeelte wordt er naar gekeken of deze nieuwe, opkomende technologieën de ervaringen met beoordelingen kunnen verbeteren en in welke mate zij het succes van een kandidaat in een bepaalde functie kunnen voorspellen.
‘Intelligent personeelsbeleid’ heeft positieve impact op bedrijfsresultaten
Ik heb altijd gedacht dat werkgevers dat wel wisten. Maar gezien de leeftijddiscriminatie, die door 98% van de bedrijven in Nederland gebezigd word, blijkt dus dat van enig ''Intelligent Personeelsbeleid'' totaal geen sprake is.
Wat is People Intelligence eigenlijk en waarin verschilt het van HR? Dit blijkt niet uit het artikel en via internet lukt het me niet er iets zinnigs over te vinden. En ik ben nu wel nieuwsgierig.