Koppelen van doelen aan bedrijfsstrategie leidt tot betere financiële prestaties
11 augustus 2011 -
Bedrijven die medewerkers beoordelen op hun bijdrage aan de bedrijfsdoelstellingen presteren financieel beter dan organisaties die dat niet doen. Bedrijven genereren hogere aandeelhouderopbrengsten als ze bedrijfsdoelen stellen, als ze deze koppelen aan de strategie, medewerkers belonen voor het behalen van deze doelen en gebruik maken van business execution software om deze beoordeling mogelijk te maken.
Dat blijkt uit onderzoek van SuccessFactors. Het doel van het onderzoek ‘How Companies Leverage Business Execution Software to Drive Excess Shareholder Return’ was inzicht krijgen in de verschillende manieren waarop organisaties hun bedrijfsvoeringprocessen implementeren. Ook werd er onderzocht welke strategieën de grootste impact op de resultaten hadden. De data voor het onderzoek zijn verzameld bij 153 beursgenoteerde klanten van SuccessFactors.
Vier dimensies
Het onderzoek concentreerde zich rond vier dimensies van ‘business execution’ – ofwel het doorvertalen van bedrijfsdoelstellingen naar individuele prestaties:
1. Het gemiddelde aantal doelstellingsplannen per medewerker per jaar
2. De mate waarin doelstellingen binnen de organisatie op elkaar zijn afgestemd
3. De intensiteit van het gebruik van de business execution software
4. De mate waarin prestaties van medewerkers uiteenlopend worden beoordeeld.
De voornaamste conclusies waren:
- Er is een significant positieve relatie tussen al deze dimensies en de financiële prestaties (aandeelhouderswaarde)
- Een tien procent toename in het aantal individuele doelstellingsplannen zorgt voor een groei van zes procent van de aandeelhouderswaarde.