5 februari 2003 -
De screensaver op computers blijkt een prima communicatie-instrument te zijn voor het management van organisaties. Door boodschappen via de screensaver te communiceren kan de betrokkenheid van medewerkers worden vergroot.
Dat concluderen studenten Sociaal Culturele Wetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam in een onderzoek.
Geen handeling nodig Een screensaver springt automatisch aan als een computer een tijdje niet wordt gebruikt. Het Nederlandse bedrijf Netpresenter heeft een programma ontwikkeld waarmee de screensavers binnen een organisatie gebruikt kunnen worden om informatie automatisch zichtbaar te maken voor medewerkers. De boodschap wordt zodoende rechtstreeks onder de aandacht van alle medewerker gebracht, zonder dat die hiervoor een handeling hoeven te verrichten. Dit in tegenstelling tot andere middelen zoals e-mail, tijdschriften of intranet, die vaak ongelezen blijven.
Communicatieklimaat Het communicatieklimaat binnen een bedrijf is volgens de onderzoekers een belangrijke factor voor de betrokkenheid van medewerkers bij de organisatie. Betrokkenheid van een medewerker betekent dat er een psychologische link bestaat tussen de medewerker en de organisatie, waardoor de medewerker minder snel de organisatie vrijwillig zal verlaten.
Bron:Marketing Online