zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Visionair leider is verslaafd aan risico's

5 augustus 2011 - Wanneer we denken aan visionaire leiders, eigenen we hen meestal eigenschappen toe als intelligentie, creativiteit, wijsheid, charisma, de drang om te slagen, innovatief en de bereidheid om bestaande theorieën aan de kaak te stellen. Maar het psychologische profiel van menig leider, toont aan dat ze vooral verslaafd zijn aan het nemen van risico’s.

Dit schrijft The New York Times. Express.be vertaalde. Visionaire leiders zijn mensen met een onweerstaanbare drang om het onbereikte te bereiken. Met andere woorden, wat we in leiders willen terugvinden zijn vaak dezelfde persoonlijkheidstrekken die we bij verslaafden ontwaren, of het nu om alcohol-, drugs- of seksverslaafden gaat.



Genot en beloning
Om dit te begrijpen, moet gekeken worden naar het brein, en dan met name naar de hersenfuncties die genot en beloning stimuleren. Genot is een van de grootste motivatoren leerproces: zouden we niet een bepaalde beloning hebben ervaren na eten, drinken en seks dan zouden we niet hebben overleefd. Hier staat de aanmaak van dopamine centraal. Het brein produceert ook dopamine na inname van psycho-actieve substanties zoals cocaïne, heroïne, nicotine of alcohol. Het genotscircuit wordt eveneens gestimuleerd wanneer we op jacht gaan naar onvoorspelbare beloningen; terwijl de roulette nog draait of de paarden nog rennen wordt het genotscentrum al geactiveerd, zelfs wanneer we uiteindelijk niets winnen. Op die manier vinden we genot en beloning in onzekerheid. 

Meer, meer, meer
Eén theorie is dat verslaafden dat genot ongewoon sterk ervaren en het hen motiveert om gelijkwaardige, maar steeds intensere ervaringen te zoeken. Menselijke en dierlijke breinscans bewijzen echter het tegenovergestelde: verslaafden hebben behoefte aan steeds meer genot, maar hun genotservaring wordt steeds minder. Pas nu beginnen we de biologie hierachter te begrijpen. Cruciaal daarbij is dat genetische varianten die het dopaminesignaal in het genotscircuit onderdrukken ervoor zorgen dat de dragers ervan een hoger niveau van stimulans moeten bereiken om eenzelfde genotsniveau te ervaren dat anderen kunnen bereiken met minder mateloosheid. Menig leider is hierdoor succesvol: de kenmerken die hen in feite tot  verslaafden maken, zijn de kenmerken die hen zo succesvol maken.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Top is blind voor risico’s
 Globalisering dwingt tot nieuwe vorm risicobeoordeling
 Fraude en corruptie hebben vrij spel
 Managers verslaafd aan grote hoeveelheid data
 
 
reacties
 
NumoQuest  |   | 
5-08-2011
 | 
14:04 uur
Een bijzonder interessant artikel. Ik weet niet of dit op zou gaan voor de meer behoudender Europeaanse visionair. Aan de andere kant, zonder nu werkelijk negatief te worden of afbreuk te doen aan het artikel;

Wanneer je visionair bent zou je haast geneigd zijn je te 'beperken' tot het hoogst haalbare eerder dan verslaafd raken aan risico's. Ik kan het spannings en daar aan gekoppelde 'belonen' wel volgen.

Datzelfde zie je ook in de politiek terug. Daar speelt het bijvoorbeeld weer om egotripperij en zelfvalidatie maar niet langer meer om competentie. Zou dit laatste ook opgaan voor die 'visionair?' Interessante gedachte.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10