zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander heeft geen idee wat auto maandelijks kost

5 augustus 2011 - Negen op de tien Nederlanders blijken geen goed beeld te hebben van wat zij maandelijks kwijt zijn aan hun auto. Dit blijkt uit het ‘LeasePlan Instapweken Onderzoek’ onder 1.000 autobezitters. Terwijl het merendeel van de Nederlanders in een eigen auto rijdt, komt het vervoersmiddel in hun financiële planning maar beperkt voor. Slechts dertien procent zet maandelijks geld opzij voor het autogebruik.

Auto-eigenaren zeggen dat hun auto maandelijks gemiddeld 234 euro kost. Maar uit het ‘LeasePlan Instapweken Onderzoek’ blijkt dat slechts tien procent van de Nederlanders eigenlijk exact weet wat zij maandelijks aan kosten voor hun auto kwijt zijn. Het blijft dus vaak een kwestie van gokken. Leaserijders geven vaker aan op de hoogte te zijn van hun maandelijkse kosten dan personen met een eigen auto (63 procent versus 45 procent). Ook de traditionele rolverdeling lijkt licht bevestigd te worden: mannen (49 procent) zijn iets beter op de hoogte van die exacte kosten dan vrouwen (42 procent). 



Onvolledige rekensom kosten eigen auto
Volgens LeasePlan-woordvoerder Erik Staat liggen de kosten van een eigen auto in werkelijkheid veel hoger dan de bezitters vaak denken. Omdat het merendeel van de autobezitters (87 procent) niet structureel geld opzij zet, komt men dan ook regelmatig voor onplezierige verrassingen te staan.

Mannen stappen vaker in auto dan vrouwen

Maar dat de auto een belangrijk vervoersmiddel is, moge duidelijk zijn: 44 procent van de ondervraagden stapt er dagelijks in. Dit zijn overigens vooral mannen: slechts een op de drie vrouwen rijdt dagelijks auto. De automerken die we het meest tegenkomen op het Nederlandse wegennet zijn Opel, Ford en Volkswagen.
Van de autobezitters geeft 38 procent aan dat vrij autokeuze bij een eigen auto een belangrijk voordeel is ten opzichte van leasen. Leaserijders daarentegen waarderen vooral de optie van vervangend vervoer bij pech of onderhoud (26 procent) en de zekerheid over kosten (22 procent).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlandse automobilist onderschat autokosten
 Oude auto levert u belastingvoordeel op
 Keuze leaseauto’s lage bijtelling neemt drastisch af
 Leaserijder krijgt brandstofkosten ook in vakantie vergoed
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10