zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Top is blind voor risico’s

1 augustus 2011 - Grootschalige zakelijke mislukkingen gebeuren niet zomaar. Uit onderzoek van de Cass Business School in opdracht van Airmic blijkt dat die vaak plaats vinden omdat besturen en directies blind zijn voor de risicio’s die hun organisatie en reputatie lopen en te gefocust zijn op groei. De oplossing: beter risicomanagement en betere interne communicatie.

De onderzoekers namen 23 bedrijven onder de loep die (potentiee)l fatale crises meemaakten, waaronder AIG, Arthur Andersen, BP, Northern Rock en Cadbury Schweppes. Zes van de onderzochte bedrijven vielen om (drie ervan werden gered door de staat). In zestien gevallen werd de directe persoonlijk financieel bestraft of beboet, in vier gevallen kreeg de top gevangenisstraf. Het merendeel van de betreffende bedrijven – en hun aandeelhouders – kreeg te maken met aanzienlijke verliezen en hun reputatie leed aanzienlijke schade. Ongeveer twintig CEO’s en bestuursleden verloren hun baan als gevolg van de crisis. 



Zeven risicofactoren
Dergelijke crises zijn over het algemeen het gevolg van een top die de risico’s die hun onderneming lopen niet onder ogen zien, zo stellen de onderzoekers. Wat de grootste risicofactoren zijn? Het onderzoek brengt er zeven aan het licht:
1. Slechte bestuursvaardigheden
2. Blind zijn voor de risico’s
3. Slecht leiderschap op het gebied van ethiek en cultuur
4. Inefficiënte interne communicatie
5. Complexiteit en verandering
6. Inefficiente bonussen, zowel direct als indirect
7. ‘Glazen plafonds’ waardoor risicomanagers niet afdoende kunnen communiceren met de top 

Risicoblindheid
Wetend dat deze risico’s directe gevolgen kunnen hebben op de ethiek en het voortbestaan van de organisatie, waarom worden ze dan zo weinig erkend en besproken? Enkele redenen hiervoor, zo stellen de onderzoekers, zijn dat bestuursleden vaak niet in staat zijn de leidinggevenden effectief aan te sturen, en vaak blind zijn voor de risico’s omdat ze zo gefocust zijn op beloning en groei. Wat echter frappant is, is dat de risico’s vaak wel gezien worden door anderen binnen de organisatie. Het bespreken ervan is echter min of meer taboe binnen omdat ze direct linken aan het gedrag, de beslissingen, de prestaties en de perceptie van de top.
De onderzoekers roepen bedrijven op zich te heroriënteren op het risicomanagement in alle gelederen van de organisatie zodat de verborgen risico’s de aandacht krijgen die ze nodig hebben. Wellicht moeten risicomanagers en auditers hiervoor aanvullende opleidingen en trainingen krijgen.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 CFO geeft prestatieverbetering én risicomanagement prioriteit
 Analisten en investeerders zetten optimisme jaartje in de ijskast
 Toenemende risico’s zorginstellingen vragen om cultuuromslag risicomanagement
 Globalisering dwingt tot nieuwe vorm risicobeoordeling
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10