1 augustus 2011 -
Grootschalige zakelijke mislukkingen gebeuren niet zomaar. Uit onderzoek van de Cass Business School in opdracht van Airmic blijkt dat die vaak plaats vinden omdat besturen en directies blind zijn voor de risicio’s die hun organisatie en reputatie lopen en te gefocust zijn op groei. De oplossing: beter risicomanagement en betere interne communicatie.
De onderzoekers namen 23 bedrijven onder de loep die (potentiee)l fatale crises meemaakten, waaronder AIG, Arthur Andersen, BP, Northern Rock en Cadbury Schweppes. Zes van de onderzochte bedrijven vielen om (drie ervan werden gered door de staat). In zestien gevallen werd de directe persoonlijk financieel bestraft of beboet, in vier gevallen kreeg de top gevangenisstraf. Het merendeel van de betreffende bedrijven – en hun aandeelhouders – kreeg te maken met aanzienlijke verliezen en hun reputatie leed aanzienlijke schade. Ongeveer twintig CEO’s en bestuursleden verloren hun baan als gevolg van de crisis.
Zeven risicofactoren
Dergelijke crises zijn over het algemeen het gevolg van een top die de risico’s die hun onderneming lopen niet onder ogen zien, zo stellen de onderzoekers. Wat de grootste risicofactoren zijn? Het onderzoek brengt er zeven aan het licht:
1. Slechte bestuursvaardigheden
2. Blind zijn voor de risico’s
3. Slecht leiderschap op het gebied van ethiek en cultuur
4. Inefficiënte interne communicatie
5. Complexiteit en verandering
6. Inefficiente bonussen, zowel direct als indirect
7. ‘Glazen plafonds’ waardoor risicomanagers niet afdoende kunnen communiceren met de top
Risicoblindheid
Wetend dat deze risico’s directe gevolgen kunnen hebben op de ethiek en het voortbestaan van de organisatie, waarom worden ze dan zo weinig erkend en besproken? Enkele redenen hiervoor, zo stellen de onderzoekers, zijn dat bestuursleden vaak niet in staat zijn de leidinggevenden effectief aan te sturen, en vaak blind zijn voor de risico’s omdat ze zo gefocust zijn op beloning en groei. Wat echter frappant is, is dat de risico’s vaak wel gezien worden door anderen binnen de organisatie. Het bespreken ervan is echter min of meer taboe binnen omdat ze direct linken aan het gedrag, de beslissingen, de prestaties en de perceptie van de top.
De onderzoekers roepen bedrijven op zich te heroriënteren op het risicomanagement in alle gelederen van de organisatie zodat de verborgen risico’s de aandacht krijgen die ze nodig hebben. Wellicht moeten risicomanagers en auditers hiervoor aanvullende opleidingen en trainingen krijgen.
Bron:Management Issues