29 juli 2011 -
Een goede werkgeversreputatie is tegenwoordig goud waard. Dus proberen de bedrijven een goed figuur te slaan. Maar bijna de helft van de Europese werknemers vindt dat zijn baas daarin te ver gaat. Michel Tubbax van StepStone België op 6Minutes.be: "Een werkgeversimago projecteren dat niet overeenkomt met de werkelijkheid, werkt echter negatief."
46 procent van de werknemers zegt dat het echte leven in hun bedrijf niet is zoals de werkgever het wil laten voorkomen. Twintig procent van de werknemers is het wel eens met het beeld dat de werkgever geeft van het bedrijf. 27 procent zegt dat de werkelijkheid anders is, maar niet slechter dan wat gecommuniceerd wordt.
Betrouwbaar en authentiek imago
"In het huidige informatietijdperk kunnen bedrijven niet langer zomaar een imago projecteren dat te ver van de realiteit afwijkt," zegt Tubbax. "Een werkgeversimago promoten dat de waarheid geweld aandoet heeft een negatief effect: mensen pikken dat niet. Nu talent aantrekken moeilijker wordt, is een betrouwbaar en authentiek werkgeversimago een troef, zelfs een must voor bedrijven om zich te wapenen voor de War for Talent."
Geen reputatie beter dan slechte
Werkzoekenden, zo blijkt uit de peiling, vinden de echte reputatie van een bedrijf wel degelijk belangrijk: voordat ze op een interessante vacature reageren, zullen ze de reputatie van het bedrijf onder de loep nemen. Als een bedrijf een goede reputatie heeft, zal 98 procent van de werkzoekenden vervolgens solliciteren. Als een bedrijf een slechte reputatie heeft, doet slechts tien procent dat. Geen imago is overigens beter dan een slecht imago: is er weinig bekend over de reputatie, dan solliciteert 91 procent.
Bron:6Minutes