Europeanen bevelen werkgever niet aan bij vrienden
27 juli 2011 -
Werkgevers en hun werknemers blijken niet op dezelfde golflengte te zitten. Hoewel 95 procent van de bedrijven denkt dat hun werknemers hen zouden aanbevelen bij vrienden en familie, zegt maar 43 procent van de werknemers dat effectief te willen doen. Dit blijkt uit Europees onderzoek van StepStone over de impact van werkgeversimago op de arbeidsmarkt.
Dit verschil wordt bevestigd door de aantrekkelijkheidscore die werkgevers en werknemers geven. Bedrijven hebben een vrij aantrekkelijk zelfbeeld (6,5 op 10), terwijl werknemers hun werkgever slechts als matig aantrekkelijk zien (5,8 op 10).
Ambassadeur
"Aangezien werknemers het fundament zijn van een succesvolle organisatie, doen bedrijven er goed aan om het standpunt van hun medewerkers meer te integreren in hun beleid," zegt Piet Derriks, directeur StepStone Nederland. "Medewerkers waarnaar geluisterd wordt, hebben meer plezier in hun werk en zullen zich meer inspannen om goede resultaten te halen voor de organisatie. Daarnaast zal een tevreden medewerker als ambassadeur optreden naar klanten en toekomstige werknemers. Daarom is het essentieel dat een bedrijf een werkgeversimago ontwikkelt dat aan de verwachtingen van de werknemers voldoet."
Recruitment
De loyaliteit van werknemers is een van de voordelen van een goed werkgeversimago, maar veel bedrijven zien de voordelen van een goed werkgeversimago vooral op vlak van recruitment. Werkgevers zien de resultaten van hun werkgeversimago vaak in termen van meer reacties op vacatures, meer spontane sollicitaties en beter gekwalificeerde kandidaten. Maar de huidige werknemers spelen een sleutelrol bij het werven van nieuw talent. Bedrijven mogen het belang van de rol van hun eigen medewerkers op de arbeidsmarkt niet onderschatten, want 69 procent van werkzoekenden zal de reputatie van een werkgever nagaan bij vrienden en familie.
Helaas is dit onderwerp slechts zeer kort belicht. Wat ik graag zou weten is of in dit onderzoek is gekeken naar onderscheid in werknemers tevredenheid scores tussen verschillende branches en of het nederlandse of bijvoorbeeld amerikaanse bedrijven betreft?
Vooral in het laatste geval is al sprake van een enorm cultuurverschil dat debet zou kunnen zijn aan hoge of minder hoge aantrekkelijkheidsscore.