zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Europeanen bevelen werkgever niet aan bij vrienden

27 juli 2011 - Werkgevers en hun werknemers blijken niet op dezelfde golflengte te zitten. Hoewel 95 procent van de bedrijven denkt dat hun werknemers hen zouden aanbevelen bij vrienden en familie, zegt maar 43 procent van de werknemers dat effectief te willen doen. Dit blijkt uit Europees onderzoek van StepStone over de impact van werkgeversimago op de arbeidsmarkt.

Dit verschil wordt bevestigd door de aantrekkelijkheidscore die werkgevers en werknemers geven. Bedrijven hebben een vrij aantrekkelijk zelfbeeld (6,5 op 10), terwijl werknemers hun werkgever slechts als matig aantrekkelijk zien (5,8 op 10). 



Ambassadeur
"Aangezien werknemers het fundament zijn van een succesvolle organisatie, doen bedrijven er goed aan om het standpunt van hun medewerkers meer te integreren in hun beleid," zegt Piet Derriks, directeur StepStone Nederland. "Medewerkers waarnaar geluisterd wordt, hebben meer plezier in hun werk en zullen zich meer inspannen om goede resultaten te halen voor de organisatie. Daarnaast zal een tevreden medewerker als ambassadeur optreden naar klanten en toekomstige werknemers. Daarom is het essentieel dat een bedrijf een werkgeversimago ontwikkelt dat aan de verwachtingen van de werknemers voldoet." 

Recruitment
De loyaliteit van werknemers is een van de voordelen van een goed werkgeversimago, maar veel bedrijven zien de voordelen van een goed werkgeversimago vooral op vlak van recruitment. Werkgevers zien de resultaten van hun werkgeversimago vaak in termen van meer reacties op vacatures, meer spontane sollicitaties en beter gekwalificeerde kandidaten.  Maar de huidige werknemers spelen een sleutelrol bij het werven van nieuw talent. Bedrijven mogen het belang van de rol van hun eigen medewerkers op de arbeidsmarkt niet onderschatten, want 69 procent van werkzoekenden zal de reputatie van een werkgever nagaan bij vrienden en familie.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Personeelsbehoud en werkgeversimago topprioriteiten voor 2009
 Merkgevoel belangrijker dan populariteit voor werkgeversimago
 Rabobank blijft favoriete werkgever hoogopgeleiden
 Duurzaamheid belangrijke overweging bij keuze werkgever
 
 
reacties
 
M  |   | 
27-07-2011
 | 
09:07 uur
Helaas is dit onderwerp slechts zeer kort belicht. Wat ik graag zou weten is of in dit onderzoek is gekeken naar onderscheid in werknemers tevredenheid scores tussen verschillende branches en of het nederlandse of bijvoorbeeld amerikaanse bedrijven betreft?
Vooral in het laatste geval is al sprake van een enorm cultuurverschil dat debet zou kunnen zijn aan hoge of minder hoge aantrekkelijkheidsscore.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10