Succesvolle marketeers ‘praten als de CFO en denken als de CEO’
25 juli 2011 -
Ondernemingen moeten een cultuuromslag maken om met minder meer te kunnen doen. Dit betekend dat zij interne muren moeten afbreken om creatieve campagnes te ontwikkelen en te realiseren. Dat is een opmerkelijke conclusie uit de eerste fase van het Europese onderzoek 'Unlock the value of creative’ van Canon Europe en The Chartered Institute of Marketing (CIM).
Het whitepaper waarin de eerste bevindingen aan bod komen, bevat een analyse van zeven trends in een industrie waar marketeers worden gedwongen meerdere kanalen in te zetten en te beheren:
1. Kostenbewaking is een manier van leven
2. Het veranderende digitale landschap leidt tot onrust en nieuwe kansen
3. De toenemende centrale rol van technologie binnen de branche
4. De behoefte aan samenwerking en afbreken van interne muren
5. De behoefte aan het delen van best practices binnen een organisatie
6. Ontsluiten van toegevoegde waarde door een holistische benadering van creatieve middelen en processen
7. Het consequent toepassen van metingen
Een ruime meerderheid van de marketeers geeft aan dat ondernemingen meer moeten doen dan alleen te vertrouwen op mechanismen voor kostenbesparing. Kostenreducties die doorgaans al volledig zijn ingebed in werkprocessen. De studie concludeert dat innovatie en ‘verder denken’ met digitale technologie en systemen de sleutel zijn voor de ontwikkeling en realisatie van succesvolle campagnes.
Marketing in het DNA
Het onderzoek is mede gebaseerd op de stelling dat marketing in het DNA van de CEO moet zitten en de marketeers de taal van de CFO spreken.
"Tegenwoordig worden marketeers geconfronteerd met grote uitdagingen vanuit de economie, industrie en concurrentie. Ook moeten zij een keuze maken uit talrijke nieuwe technologieën. Verder zijn er eisen die uit de interne organisatie voortkomen," vertelt Gary Horsfall, Hoofd Consultancy Services bij Canon Europe. "Al deze uitdagingen bieden nieuwe kansen. Slimme marketeers hebben nu de mogelijkheid de aanzet te geven voor een cultuuromslag binnen hun organisatie om marketing bovenaan de bestuurlijke agenda te plaatsen. Onze samenwerking met CIM is erop gericht te laten zien hoe ondernemingen de meerwaarde van hun creatieve middelen kunnen ontsluiten en de kracht van mensen, content en technologie op nieuwe en dynamische manieren kunnen inzetten."
Samenwerking
Ook Thomas Brown, hoofd Insights bij CIM, sluit zich hierbij aan. "Ondernemingen zijn niet langer uitsluitend bezig met kosten. Het is de meerwaarde die zorgt voor een goed rendement. Kostenbewaking maakt standaard deel uit van de processen. Ondernemingen moeten zich nu aanpassen om te kunnen overleven in de technologische revolutie. Dit vereist samenwerking binnen de gehele organisatie en niet langer op afdelingsniveau. Marketeers dienen hierbij de eerste aanzet te geven."
In het onderzoek komen 35 senior marketeers uit heel Europa aan het woord over ontwikkelingen die in hun vakgebied relevant zijn. Zij zijn werkzaam in diverse sectoren en branches in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Noorwegen. In de tweede onderzoeksfase worden deze eerste bevindingen verder onderzocht. Daarom roept Canon senior marketing-, merk- en communicatiespecialisten in heel Europa op hieraan deel te nemen. Voor meer informatie en aanmelding, klikt u hier. Het onderzoek is volledig vertrouwelijk.