zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meeste rekeningen worden vlak voor het weekend betaald

25 juli 2011 - Rekeningen worden weer sneller betaald in Nederland. Hadden bedrijven vorig jaar nog gemiddeld 58 dagen nodig om een factuur betaald te krijgen, in 2011 worden facturen al naar 55 dagen overgemaakt. Dat organisaties sneller hun geld ontvangen, heeft direct een positief effect op het werkkapitaal. De meeste rekeningen worden vlak voor het weekend overgemaakt.

Dit blijkt uit de elfde Credit Management Trendmeter van OnGuard, een onafhankelijk periodiek onderzoek onder 113 credit managers in Nederland.


Inzicht in het betaalgedrag van klanten maakt het mogelijk om hierop in te spelen en zo het betaalgedrag enorm te stimuleren. Het is dus nuttig om te weten wanneer uw klanten hun betalingstransacties uitvoeren. Uit het Credit Management Trendmeter onderzoek blijkt dat vlak voor het weekend, op donderdag en vrijdag, maar liefst 55 procent (waarvan 29 procent op de vrijdag) van de rekeningen wordt overgemaakt. Op dat moment worden veelal meerdere facturen in één keer betaald. Door aan het begin van de week contact op te nemen met uw klant met het verzoek de betalingen nog voor het weekend over te maken kunt u dus direct resultaat boeken. 

Niet achterover zitten

Het gaat weer beter met de betalingsmoraal in Nederland. Een ruime meerderheid (74 procent)van de credit managers spreekt over een goed tot redelijk betalingsmoraal. Veel credit managers (40 procent) hebben dan ook het aantal dagen dat een factuur open staat, zien dalen. Slechts drie op de tien klanten betaalt niet binnen de betalingstermijn.
"Hoewel de betalingsmoraal in Nederland aan het verbeteren is, is het nog te vroeg om achterover te zitten," zegt Edwin Merk, Commercieel Directeur van OnGuard. In de zomermaanden blijven rekeningen traditioneel langer liggen. In de zomermaanden hebben de wanbetalers er een gouden smoes bij ‘de baas is met vakantie, de rekening is niet geaccordeerd, we onderzoeken het als hij terugkomt’. "Deze extra vertraging van betalingen in de zomermaanden zorgt voor een nadelige effect op de cashflow," aldus Merk. ‘Bedrijven doen er goed aan om het betaalgedrag van de klanten beter in de gaten te houden. Juist in de zomermaanden kan men hier goed op inspelen. Bijvoorbeeld door de facturen vooraf te sturen, of door een betalingskorting in te voeren als men nog voor augustus betaalt. 

Versterken relatie klant

"De zomer is ook een geschikte periode om de relatie met de klant te versterken," zegt Merk. Credit management is al lang geen ondergeschoven kindje meer van de afdeling Financiën. Juist de afdeling Debiteurenbeheer heeft dagelijks contact met de klant; of omdat facturen niet op tijd betaald worden, of omdat er een klacht wordt gesignaleerd. Een derde van de credit managers geeft ook aan dat credit management geen onderdeel moet uitmaken van de afdeling Financiën. "Of dit gaat gebeuren, kan ik niet voorspellen, wel verwacht ik dat in de nabije toekomst credit management steeds meer een rechtstreekse lijn krijgt met de directie. Werkkapitaal en klachtenmanagement worden immers steeds meer een strategisch onderdeel van organisaties"

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 BKR brengt betalingsgedrag in kaart
 Nederlander betaalt beter, mits hij het niet vergeet
 Bedrijfsleven staat positief tegenover verplichte betalingstermijnen
 Nederlandse bedrijven kritisch op betalingsgedrag klant
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10