Innovatie is sleutel tot verdere groei van de luchtvaart
22 juli 2011 -
De megaorders voor Airbus van ruim 700 vliegtuigen, zoals eind juni aangekondigd op de internationale luchtvaartshow in Le Bourget, geven aan dat de Europese luchtvaartindustrie weer opkrabbelt na de financiële crisis. De groeivooruitzichten in de luchtvaartindustrie worden volgens Roland Berger Strategy Consultants echter deels overschaduwd door besparingen in de publieke sector.
Innovaties door onder andere de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten en het verkennen van nieuwe markten worden daarmee steeds belangrijker. Dat blijkt uit de jaarlijkse Luchtvaartstudie van het strategisch adviesbureau onder 110 topmanagers uit zes Europese landen.
Innovaties binnen en buiten de luchtvaartindustrie
"De markt is in hoog tempo bezig de groeipercentages van voor de crisis opnieuw te realiseren," aldus Toon Stilma, project manager bij Roland Berger in Nederland. "Ruim 90 procent van de ondervraagde bedrijven zet hiertoe actief in op de ontwikkeling van nieuwe producten en maken plannen om de komende jaren uit te breiden naar services." Dit laatste geldt in het bijzonder voor de OEMs, die traditioneel slechts twaalf procent van de omzet uit Maintenance, Repair & Overhaul halen en hier belangrijke groeikansen zien.
Van de ondervraagden geeft zelfs 22 procent aan te kijken naar toepassingen van hun producten en diensten buiten de luchtvaart. Het gebruik van de technologieën uit de luchtvaart in andere sectoren biedt volgens Roland Berger zeker mogelijkheden voor groei. "Kennis, producten en diensten uit de luchtvaartindustrie kunnen goed toegepast worden in andere industrieën, zoals automotive, energie en medische technologie. Innovatieve aanpassingen op bestaande producten, zoals vliegtuigmotoren, kunnen zo bijvoorbeeld leiden tot een positie in industriële gasturbines," aldus Stilma.
Verkennen van nieuwe markten
Ook toont 64 procent van de organisaties interesse in het aanboren van nieuwe geografische markten om de risico’s van hun smalle productportfolio’s en bestaande klantenbasis te beperken. Uit het onderzoek blijkt dat China, India, Brazilië en het Midden-Oosten als de belangrijkste nieuwe groeimarkten worden beschouwd. Ook Nederlandse partijen, zoals Fokker en Avio-Diepen spelen al een actieve rol in deze markten. Hoewel organische groei een topprioriteit is voor de luchtvaartindustrie, bekijkt meer dan 70 procent van de bedrijven weer actiever dan tijdens de crisis de mogelijkheden voor fusies en overnames om nieuwe markten aan te boren of hun aandeel in de bestaande markt te vergroten. Roland Berger verwacht dan ook dat het aantal fusies en overnames zal toenemen. Groei door M&A geldt niet alleen voor Europese bedrijven, in toenemende mate zullen zij zelf overgenomen worden. Stilma: "In het bijzonder Chinese bedrijven zijn actief op zoek naar partijen om voet aan de grond te krijgen in de Europese markt en partners te vinden met hoogwaardige technologie voor de ontwikkeling van hun eigen vliegtuigprogramma's."
is innovatie niet de sleutel tot succes en groei voor (bijna) iedere bedrijfstak??
daarnaast een vraag voor medelezers: ik lees en hoor behoorlijk vaak dat brazilie, india en china de landen zijn die de komende jaren sterk zullen groeien. Iemand enig idee wat hier kernoorzaken van (kunnen) zijn (behalve dan de grootte van de landen zelf en waarschijnlijk daardoor een relatief grotere potentie aan human capital aanwezig is)?
C. Kruisheer
|
|
26
-
07
-
2011
|
23
:
20
uur
Hoewel organische groei een topprioriteit is voor de luchtvaartindustrie, bekijkt ......