zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe harder we werven, hoe passiever kandidaten zoeken

20 juli 2011 - De mogelijkheden om kandidaten te benaderen of om als organisatie gevonden te worden lijken eindeloos door het gebruik van internet en social media. Daar valt echter wel wat op af te dingen zo blijkt uit een publicatie van YER en Intelligence Group. In de praktijk blijkt namelijk dat door het grote aanbod van vacatures, vacaturesites en unieke webpagina’s, kandidaten door de bomen het bos niet meer zien.

Het lijkt er op dat hoe harder werkgevers werven, hoe passiever kandidaten worden onder het bombardement aan mogelijkheden. Ze vinden bovendien, als ze zoeken, de best geoptimaliseerde baan in plaats van de juiste baan. Het zoeken van een baan op internet is een behoorlijk complexe aangelegenheid geworden, zo blijkt. Deels is dat ook onwetendheid. Veel kandidaten veronderstellen dat zoeken met Google het wel zo ongeveer is. Als gevolg daarvan gebruiken kandidaten steeds minder bronnen om zich te oriënteren. Hierdoor zijn latent zoekende kandidaten inmiddels oververtegenwoordigd in de doelgroepen die werkgevers willen benaderen. Daar zit het grootste wervingspotentieel maar dus ook meteen de grootste uitdaging. Hoe kunt u deze kandidaten nog bereiken als zij niet zoeken en hoe kunt u ze uiteindelijk laten bewegen? 



Wie is uw doelgroep?
Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group neemt een voorschot op een mogelijke oplossingsrichting. Organisaties zullen allereerst moeten analyseren of zij een actief of een passief zoekende doelgroep willen aanspreken. Vervolgens moet voor deze doelgroep worden vastgesteld in hoeverre zij zich door hardere voorwaarden (employer benefits) of door zachtere voorwaarden (employer branding) laten verleiden. Inzetten op beide uitersten is slechts voor weinig organisaties haalbaar. Een dergelijke analyse kan een wezenlijke bijdrage leveren aan een succesvolle inzet van middelen en het uiteindelijke succes van werving. Misschien zijn benefits en branding niet altijd uiteinden op hetzelfde continuüm. Langs deze lijnen moet u echter wel durven denken om het als organisatie helder te krijgen en met de juiste propositie de juiste doelgroep aan te spreken.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Top vijf moeilijk vervulbare vacatures
 Nederlandse bedrijven in ‘hiring mode’
 Bedrijven moeten proactiever werven
 Bedrijven lopen sollicitanten mis door onvolledige wervingssite
 
 
reacties
 
Marius Oerlemans  |   | 
20-07-2011
 | 
13:11 uur
Op welke manier kan je dan het beste werven wat zijn de beste sits om cv te plaatsen en te bekijken.
Laura  |   | 
31-05-2012
 | 
11:04 uur
He Marius, Een late reactie, maar beter laat dan nooit. Er zijn verschillende vacaturebanken waar je CV\'s kunt inzien en vacatures kunt plaatsen. Je hebt nu zelfs een ruime keuze in betaalde en gratis vacaturebanken. Vergeet daarbij ook social media niet! Steeds meer werkzoekenden zoeken hun baan via social media.

Graag attendeer ik je eens op de vernieuwde gratis vacaturebank www.solliciteren.nl. Plaats je een vacature op deze vacaturebank, dan wordt deze automatisch op social media geplaatst. Bovendien kun je in het systeem CV\'s van kandidaten zoeken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10