Kwart Nederlanders 'Facebookt' of 'Hyvet' ook op het werk
20 juli 2011 -
Nederlanders zijn steeds actiever op internet. Oorzaak is de mobiliteit van internet als gevolg van technologische ontwikkelingen. De mobilisering van internet groeit door draadloos internet en laptops, smartphones en tablets die bijdragen aan gebruiksgemak. Opvallend genoeg zijn Nederlanders online actiever, maar blijft de tijdsbesteding zelf nagenoeg gelijk als in 2010.
Gemiddeld zijn Nederlanders dagelijks 109 minuten - een kleine twee uur - online. Internet wordt steeds vaker geraadpleegd om snel informatie in te winnen en te communiceren. Dit en meer blijkt uit de Online Barometer 2011, uitgevoerd door Synovate in opdracht van Online.
'Binnen handbereik' technologie wint terrein
Hoewel de desktop van de PC nog steeds het meest gebruikte apparaat is om mee te internetten (76 procent), daalt hij in populariteit, met vijf procent. 72 procent van de Nederlanders gaat inmiddels online met een laptop of tablet, een stijging van tien procent ten opzichte van vorig jaar. Dit past binnen de groeiende behoefte om informatie letterlijk binnen handbereik te hebben. Léon Toet, commercieel directeur Online: "Het zal niet lang meer duren dat laptop en tablets de PC qua populariteit inhalen. Met de komst van draadloos internet en tablets is de invulling van de informatiebehoefte veranderd. Een behoefte aan onbeperkte toegang tot het internet, zowel thuis als onderweg. Door de technologie is dat mogelijk en zal die behoefte meer en meer toenemen."
Leven zonder internet is ondenkbaar
Bijna acht op de tien Nederlanders gaat elke dag op internet, gemiddeld 109 minuten lang. Dit zijn op jaarbasis omgerekend bijna vier weken non-stop. Een leven zonder internet is zelfs voor twee derde ondenkbaar. Dat de online tijdsbesteding onder Nederlanders nagenoeg hetzelfde is gebleven, heeft volgens Toet ook een verklaring: "De tijdsduur die mensen doorbrengen op het internet is niet veranderd en blijft onveranderd hoog in Nederland. Door de technologie hoeft er minder tijd vrij gemaakt te worden om achter de PC te gaan zitten. Het winnen van informatie en communiceren gebeurt op meerdere momenten, verspreid over de dag, meer en meer mobiel."
Verzonden vanaf mijn smartphone Internet via mobiele telefoons en smartphones is significant gestegen, een groei in gebruik van tien procent. Waar vorig jaar nog één op de vijf Nederlanders gebruik maakte van mobiel internet, is dat nu één op de drie. Ook nieuwssites worden steeds vaker bezocht op de mobiele telefoon: vorig jaar was dat acht procent, dit jaar laat bijna een verdubbeling zien. Plekken waar meer gebruik is gemaakt van mobiel internet zijn: openbaar vervoer, horeca, maar ook op de camping.
Sociaal internetten
Door de mobilisering van het internet zijn Nederlanders frequenter gaan communiceren per e-mail maar vooral ook via sociale media, zoals Facebook en Hyves. Een sterke stijging in het internetverkeer op sociale netwerken is zichtbaar ten opzichte van vorig jaar, van 21 procent naar 31 procent. De meerderheid bekijkt minimaal één keer per week hun sociale media, voor dertien procent is dit zelfs meerdere malen per dag. Gemiddeld genomen zijn Nederlanders twaalf keer per maand 'sociaal' op internet. De eigen computer (94 procent) is het populairst in het gebruik voor sociale media, gevolgd door de computer op het werk (23 procent), smartphone (22 procent) en tablet (vier procent).
Top drie dagelijkse internetactiviteiten
1. E-mails versturen (70 procent)
2. Nieuws & actualiteiten bijhouden (59 procent)
3. Informatie zoeken (55 procent)