31 januari 2003 -
Het ziet er slecht uit voor de inkomsten van sportclubs. Een deel van de sponsors verwacht meer effect van reclame via goede doelen, zoals natuurorganisaties en scholen.
Dat blijkt uit een onderzoek door het vakblad Sponsor Magazine onder honderd sponsormanagers bij Nederlandse bedrijven. Eenderde van de ondervraagde managers voorziet in 2003 dat sportsponsoring gaat plaatsmaken voor maatschappelijke sponsoring.
Charity-sponsoring Sport is uit en maatschappelijk verantwoord ondernemen is in, aldus de onderzoekers. Voorbeelden van 'charity-sponsoring' zijn TPG, dat voedselhulp geeft, Essent dat het Wereld Natuur Fonds sponsort en ING dat zich heeft verbonden aan Natuurmonumenten. De omslag lijkt overigens niet hard te gaan. Van de honderd ondervraagde bedrijven zijn er twaalf dit jaar van plan de budgetten te verschuiven. Volgens het onderzoek groeien de sponsoruitgaven in 2003 licht met 3 tot 4 procent tot circa 1 miljard euro.