zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Mening werknemers vaak niet gewaardeerd

15 juli 2011 - Hoewel een meerderheid van de werknemers hun mening niet onder stoelen of banken steekt, wordt er in de meeste gevallen niet naar geluisterd. Dit blijkt uit een recente poll van Monster onder 2.729 bezoekers wereldwijd. Slechts een kwart van alle respondenten zegt het gevoel te hebben dat z'n mening er wel toe doet, in Nederland is dat 29 procent.

De andere respondenten (65 procent) geven aan dat hun mening op het werk wordt verworpen of zelfs wordt genegeerd. Acht procent geeft aan geen mening te hebben over het werk. 



Ruimte voor inspraak ontbreekt soms
"Deze poll laat zien dat er op de werkvloer niet altijd ruimte is voor inspraak. Hoewel het voor werknemers belangrijk is om hun mening te laten gelden - en het voor werkgevers nog belangrijker is om daar naar te luisteren - is het niet altijd mogelijk om elke mening te ventileren. In het bedrijfsleven is de ene mening nou eenmaal relevanter dan de andere en je kan niet altijd iedereen tevreden stellen," aldus Warren Hammond, managing director van Monsterboard.nl. "Werknemers kunnen vanuit hun positie vaak goed zien wat wel en niet werkt en kunnen zodoende nieuwe kansen goed signaleren. Op hun beurt moeten werkgevers die het personeel als stakeholder beschouwen, ook zorgen voor een platform waarop ideeën van werknemers gehoord kunnen worden. Daarmee behouden werkgevers hun personeel, bovendien is het goed voor de concurrentiepositie wanneer naar de mening van het personeel wordt geluisterd."
Een derde (33 procent totaal) van de respondenten geeft aan dat er op het werk soms wel naar hun mening geluisterd wordt, maar dat deze daarna vaak wordt genegeerd. In Nederland ligt dit percentage met 44 procent hoger. Eveneens een derde (32 procent) heeft het gevoel dat er helemaal niet naar hun mening wordt geluisterd. 24 procent van de Nederlanders geeft aan niet gehoord te worden. 

Amerikanen slechtst gehoord

Het wereldwijde onderzoek van Monster laat naast overeenkomsten ook grote verschillen zien per land. In de VS is men het meest somber over de waardering van een mening op de werkvloer. Bijna de helft van de Amerikaanse respondenten (44 procent) zegt het gevoel te hebben dat er niet naar hun mening geluisterd wordt. Dit staat in scherp contrast met China, waar één op de vijf werknemers zegt dat er wel naar hen wordt geluisterd. In Europa blijken werknemers het vaakst hun mening te verkondigen. 97 procent van de ondervraagden hier zegt zijn mening op de werkvloer kenbaar te maken, in Nederland ligt dit percentage op 95 procent. De Europese cijfers komen overeen met de bevindingen uit de VS.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Weg met inspraak voor medewerkers’
 Telecomproviders moeten luisteren naar wensen klant
 ´Gebaren zeggen ook van alles´
 Taalgebruik zegt alles over betrokkenheid
 
 
reacties
 
Ron Ladage  |   | 
18-07-2011
 | 
09:33 uur
Ooit een heel dun boekje gekocht met als onderwerp, “de taal van de manager, de techneuten en de bedieningsvakman”, slechts 50 pagina’s dik, maar met uitsluitend de echte feiten en uitkomst. Communicatie het meest gebruikte woord in bedrijven (vooral door de directie) en het minst goed benutte instrument.
Een ingenieur wil helemaal; niet weten, waarom de operator zegt waarom de pomp steeds kapot gaat. Een leidinggevende wil helemaal niet weten wat hij niet goed doet, de directie snapt niet wat de waarde van b.v. een ondernemingsraad kan zijn in dit proces.
Zolang we op eilanden leven met eigen baasjes die hun koninkrijk verdedigen, blijft dit probleem bestaan. Peter Senge heeft hierover o.a. de Vijf Disciplines geschreven en pleit voor de Lerende Organisatie, waarin bovenstaand probleem door een andere levensstijl en bedrijfscultuur kan verdwijnen. Helaas duurt de invoering hiervan tussen de 3 tot 5 jaar en daar hebben we in Nederland geen geduld voor.
We halen liever bureaus binnen, die slechts een klein onderdeel van het geheel prediken en er heel veel geld voor vragen. Echte leiders zijn er helaas niet zo veel en dan zie je ook dat het ondernemers zijn en héél grote oren hebben, ze luisteren!!!!!
Willem van Druten  |   | 
18-07-2011
 | 
19:08 uur
Geloof ook niet dat het altijd goed is dat er ruimte is voor inspraak. Aan inspraak hoort een kwaliteitslabel te hangen. De grap is dat we het in ons politieke stelsel een kwantiteitslabel aangehangen hebben.
Dus 16 milj. onbenullige Nederlanders kunnen de meest onzinnige regering keizen.
En dat moet dan een afspiegeling zijn van de gemiddelde kwaliteit. Een voorbeeld van de zesjes cultuur waar je dus nooit meer vanaf komt. En daarmee sla je dus intern en extern (als organisatie en land) een modderfiguur.
Maar zolang er geen ''waarheid'' is zal dit wel niet veranderen. Alleen op microniveau kun je er nog een beetje omheen marchanderen door af en toe gewoon niet te luisteren. Er wordt zoveel non-info gecommuniceerd waar je al eerst naar moet luisteren alvorens het te kunnen concluderen. Dus ophouden met al dat gezever en lekker aan’t werk. En voor echt goede ideeën hebben we de ideeënbus of mail.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10