14 juli 2011 -
Hoewel de meeste MVO-initiatieven nog steeds (tenminste deels) ingegeven worden door goed willen doen, zien steeds meer grote ondernemingen ze ook als strategische toevoeging aan hun bedrijfsactiviteiten. In ieder geval in Groot Brittannië, zo blijkt uit Brits onderzoek van Deloitte.
MVO heeft steeds vaker een commerciële compontent. Met MVO kunnen bedrijven immers gemakkelijker nieuwe markten aanboren, het beste personeel aantrekken, nieuwe klanten voor zich winnen en strategische allianties ontwikkelen. MVO gaat hierbij veel verder dan het doneren van geld: bedrijven bieden steeds vaker hun eigen expertise, kennis en personeel aan voor maatschappelijke doelen. Daarbij worden MVO-programma’s steeds vaker aangewend om relaties op te bouwen met overheden, leveranciers en klanten. Ook het motiveren van personeel en het versterken van de bedrijfscultuur spelen een belangrijke rol.
MVO-organisaties op hun beurt kunnen hun voordeel doen met de kennis en de contacten van hun zakelijke partners.
Mooi om te zien dat MVO activiteiten meer en meer vanuit de kern bekeken en uitgevoerd worden. Intrinsiek geladen activiteiten zorgen voor meer duurzaam succes. MVO in Nederland kan efficiënter en effectiever ingezet worden door de koppeling te zoeken tussen CSR, HRM, CRM en Marketing.