'Ondernemend managen doet kritiek op managers verstommen'
13 juli 2011 -
U zult maar manager zijn. De kritiek in de media en in de managementliteratuur op de rol en betekenis van managers zwelt aan. Daarbij is het kennelijk modern geworden om te suggereren dat management overbodig is en dat we managers maar van de hand moeten doen.
"Waar gaat die kritiek eigenlijk over, is die kritiek logisch en is die terecht?" vraagt managementconsultant Norbert Greveling zich af in het nieuwe boek De ondernemende manager. "En wat kunnen managers daarvan leren en anders doen om die kritiek te doen verstommen?"
Dood spoor
Dat dit nodig is blijkt wel uit de eerste opvallende conclusie die Greveling in het begin van het boek trekt, namelijk dat management als vakgebied op een dood spoor terecht is gekomen. Een kentering in de opvatting over managers is nodig. Er lonkt een nieuw perspectief waarbij u als manager kunt bijdragen aan de toekomstbestendigheid van uw organisatie: het perspectief van ondernemend managen. "Ik was vooral nieuwsgierig naar waar dat huidige beeld over management nu eigenlijk vandaan komt en waarom er zo negatief op wordt gereageerd," vertelt Greveling verder. "Daarbij is het inzichtelijk geworden wat er écht van managers verwacht wordt en in welke richting management zich de komende jaren zal moeten ontwikkelen."
Waardeaccenten
Volgens Greveling is het in deze tijd belangrijk dat u als ondernemende manager vooral zorgt voor de toekomstbestendigheid van uw organisatie en dat u het accent verlegt naar waarde-innovatie. Greveling nodigt managers uit om na te denken over de accenten in hun werk en stimuleert hen om veel ondernemender te managen. Zodat organisaties ook in de toekomst goede resultaten blijven boeken, managers met meer plezier werken en daar ook de gepaste erkenning én waardering voor krijgen.
prima vertrekpunt om het management uit de dode hoek te krijgen. Toch vind ik persoonlijke dat de focus niet alleen op het management gericht moet worden, omdat ik uit ervaring weet dat managers vaak wel willen, maar niet de ruimte, tijd en ondersteuning krijgen om innoverend bezig te zijn. Ik baseer dit op basis van mijn ervaring als consultant op het het gebied van mens en organisatieontwikkeling waar ik juist veel aandacht besteed aan dit onderwerp. De onbalans die ik zie is dat er veel te veel wordt gestuurd op cijfers en resultaten en veel te weinig op de sociaal-emotionele aspecten van de bedrijfsvoering. Niet alleen voor de managers, maar ook voor het personeel nog steeds een onbekend en dus ook onveilig terrein. Daarnaast moet je ook onderscheid maken tussen managers die graag willen maar niet kunnen en de de groep die wel kunnen maar niet willen en bewust weerstand leveren. Deze weerstand heeft soms te maken met onzekerheid en gebrek aan kennis en inzicht, maar helaas en in veel gevallen ook door pure gemakzucht. Het wordt tijd dat organisaties de weg van inspiratie naar rendement weer eens opnieuw bestraten zodat het management er weer met een goed gevoel overheen kunnen rijden en het stukje motivatie en enthousiasme weer terugkomt om op een innovatieve manier te managen. Marco Goertz Sr.consultant mens en organisatieontwikkeling met de focus op innoverend management.
Helemaal terecht. Management-bashing lijkt de trend. Onzin natuurlijk. Sommigen zijn alleen doorgeslagen en ineffectief. We hanteren te vaak management concepten als of het foolproof recepten zijn. De context is hierin essentieel. Ik ben blij met boeken als De ondernemende manager omdat dit ook mijn eigen boodschap versterkt. Ik heb zelf net een boek geschreven gebaseerd op degelijk wetenschappelijk onderzoek (onder supervisie van Nobelprijswinnaar Herbert Simon) waarin managers kunnen leren van ondernemers. Ik hoop dat managers het echt lezen en Corporate Effectuation niet hanteren als recept maar als een andere manier van kijken. Corporate Effectuation helpt managers bij onzekerheid en onvoorspelbaarheid, het terrein waar ondernemers het effectiefst zijn en waar managers van ondernemers kunnen leren.