zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Schade bij rampen vaak onvoldoende verzekerd

11 juli 2011 - Organisaties zijn vaak onvoldoende verzekerd tegen de gevolgen van een calamiteit, zoals de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk. Veel organisaties gaan er ten onrechte vanuit dat een standaard brand- of aansprakelijkheidsverzekering voldoende is. Ervaring leert echter dat bijvoorbeeld de opruimingskosten bij een grote brand, zoals van het bluswater, een van de grootste schadecomponenten is en veelal niet of onvoldoende verzekerd is.

Zij doen er goed aan meer aandacht te besteden aan preventiebeleid en risicobeheersing. Op die manier kunnen ze hoge aansprakelijkheidsclaims of opruimingskosten voorkomen of beperken. Dat stelt Aon in de whitepaper ‘Wat kunnen we leren van Moerdijk?’. 



Onnodige risico's
In de whitepaper stelt Aon dat veel bedrijven een grote ramp vaak niet te boven komen. Soms gaan ze uiteindelijk failliet door hoge schadeclaims of doordat het te lang duurt om de bedrijfsactiviteiten te hervatten. Dit betekent dat de rekening grotendeels bij de overheid of de burger terechtkomt. 
Los van een inadequate verzekeringsdekking blijken veel organisaties niet te weten aan welke wettelijke verplichtingen zij moeten voldoen. "Hierdoor lopen zij onnodig risico’s," zegt Peter Hartman, Director Liability & Financial Lines Department bij Aon Nederland en een van de auteurs van de whitepaper. "Met vaak simpele maatregelen en meer structurele aandacht voor preventie, is men beter voorbereid op een ramp en zijn de gevolgen minder ingrijpend."

Uitsluitingen en beperkt verzekerde risico’s
In de whitepaper concludeert Hartman dat organisaties ten onrechte denken met een standaard verzekeringspakket en verzekerde bedragen het risico van schade bij een eventuele calamiteit te kunnen ondervangen. "Een brandverzekering bijvoorbeeld dekt in de regel alleen de opruimingskosten voor de eigen verzekerde zaken. Voor dekking van de opruimingskosten van zaken die aan derden toebehoren dienen organisaties meestal een aanvullende verzekering af te sluiten."
Ook een aansprakelijkheidsverzekering dekt niet altijd alle aansprakelijkheidsrisico’s. Hartman wijst erop dat de dekking voor milieuschade bij een reguliere aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven slechts zeer beperkt is. Bij een calamiteit als Moerdijk vormt juist dit een van de belangrijkste schadecomponenten.

Preventie- en verzekeringsbeleid
Hartman stelt dat het in kaart brengen van risico´s en maatregelen nemen om deze te beheersen, veel calamiteiten en ellende kan voorkomen. Bovendien helpt een gedegen preventiebeleid een crisis beter te managen op het moment dat er toch iets mis gaat. Aandacht voor risicobeheersing helpt niet alleen calamiteiten te voorkomen, het vergroot ook de verzekerbaarheid en het leidt tot betere dekking en lagere premies, stelt Hartman.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Negen tips om voorbereid te zijn op een ramp
 Telecombeslissers slecht voorbereid op rampen
 In zeven stappen naar een dichtgetimmerd rampenplan
 Top tien rare computerrampen 2007
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10