Proactief handelen bij verlies computerdata verlaagt downtime
8 juli 2011 -
Proactief handelen bij het verlies van computerdata verlaagt kostbare downtime. Accuraat handelen volgens een vooraf afgesproken werkwijze zorgt voor snel herstel van de verloren computerdata. Dit stelt specialist Stellar Data Recovery. IT-managers laten het herstel van verloren computerdata nog te vaak buiten een SLA. IT-afdelingen zijn preventief wel goed voorbereid op een eventuele calamiteit maar bezitten geen consistent herstelplan op het moment dat het echt fout gaat.
Opvallend omdat steeds meer data en applicaties als bedrijfskritisch worden betiteld. Recent onderzoek van Forrester bevestigt het huidige hiaat binnen IT-afdelingen. Het onderzoeksbureau adviseert bedrijven om data recovery structureel op te nemen binnen hun reguliere disaster recovery planning.
Redundante server garandeert geen 100 procent uptime
"Nederlandse IT-managers zijn zich te weinig bewust van de gevolgen van het verlies van computerdata," stelt Kees Jan Meerman, Chief Operations Officer bij Stellar Data Recovery. "Nog te vaak leeft bij hen het beeld dat dubbele servers de volledige garantie biedt voor 100 procent uptime en een gedegen back-up oplossing. In geval van daadwerkelijk computerdata verlies is de paniek dan ook gelijk groot." De gevolgen van downtime zijn enorm, zowel financieel als qua concurrentiepositie. Steeds meer computerdata en applicaties gelden als bedrijfskritisch en spelen een strategische rol binnen de missie van een organisatie. In 2010 kon slechts dertien procent van ernstige calamiteiten worden verholpen zonder downtime.
Kosten downtime door dataverlies onderschat "Stroomuitval, hardware storingen en menselijk falen zijn nog steeds de belangrijkste redenen van computerdata verlies," vervolgt Meerman. "De kosten die downtime door computerdata verlies met zich meebrengen zijn weinig inzichtelijk binnen organisaties en daardoor onderschat. Onderzoeksbureau Forrester geeft in een recent onderzoek nog eens aan dat slechts vijftien procent van de deelnemende bedrijven de kosten van downtime kennen. Ook niet financieel gerelateerde indicatoren als klantbehoud en imago worden steeds belangrijker. Met de opkomst van social media is het delen van ervaringen over producten en service enorm gegroeid. Als een website of dienst onbereikbaar is dan wordt dit via Twitter en Facebook razendsnel gecommuniceerd naar vrienden." Ondanks het nauwelijks inbedden van Data Recovery Services binnen bestaande bedrijfprocedures wint Data Recovery aan prioriteit. Juridische voorschriften, branding en de toenemende afhankelijkheid van het medium internet eisen proactief handelen bij computerdata verlies.
Het probleem ligt denk ik in een heel andere laag, namelijk dat vele bedrijven het goedkoopst van goedkoopst willen en als een serieus bedrijf moet je dit juist niet willen. Een beetje host bedrijf, heeft haar backups prima op orde en merk je nauwelijks of niks van downfall, en daar betaal je voor. Ook voor interne netwerken is het een must om data opslag / backups prima op orde te hebben en is bij een groot bedrijf inschakeling van externe (hierin gespecialiseerde) bedrijven vanzelfsprekend.