Organisaties maken zich zorgen over kwaliteit bedrijfsdata
6 juli 2011 -
69 procent van de organisaties wereldwijd heeft te weinig vertrouwen in de bedrijfsdata voor het nemen van zakelijke beslissingen. Ze hebben te weinig accurate data of kunnen hier geen real-time toegang toe krijgen. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van Vanson Bourne uitgevoerd in opdracht van Information Builders onder 700 senior IT-beslissers uit verschillende sectoren.
Hieruit bleek dat 69 procent van de respondenten de eigen bedrijfsdata niet betrouwbaar vindt en dat nauwkeurigere gegevens nodig zijn voor betere besluitvorming. Volgens de respondenten zou de data ook toegankelijk gemaakt moeten worden voor klanten, burgers en medewerkers. 27 procent van de respondenten uit de financiële dienstverlening en 36 procent van respondenten uit de gezondheidszorg geeft aan dit als prioriteit voor de komende twaalf maanden te zien.
Inefficiëntie leidt tot hoge kosten
Slechte data en onjuiste datatoegang zijn veelvoorkomende frustraties bij de respondenten. De helft van de ondervraagde organisaties wereldwijd vindt dat de verantwoordelijkheid voor datakwaliteit bij de IT-afdeling ligt en dat het inefficiënte databeheer resulteert in hogere kosten in de gehele organisatie. Wat betreft datatoegang geeft wereldwijd 60 procent van de respondenten aan dat werknemers geen real-time toegang hebben tot data, en 42 procent noemt dit nadelig voor de organisatie. In Nederland heeft 74 procent van de ondervraagden geen real-time toegang tot de data.
Uitbreiding Business Intelligence
Gemiddeld vindt de meerderheid van de respondenten Business Intelligence belangrijk of zeer belangrijk voor het uitvoerende team en de afdelingen financiën, IT, verkoop en HR. Desondanks geeft de meerderheid van de ondervraagde organisaties toe dat de data voor medewerkers niet makkelijk toegankelijk is en zien de uitbreiding van BI binnen de onderneming als een manier om dit aan te pakken. Een derde van de respondenten gaf aan dat de uitrol van BI de beste reden is om een datakwaliteitproject te starten. 52 procent van de ondervraagden hoopt hiermee de datatoegang te verbeteren en uit te breiden naar operationele medewerkers en ondersteunend personeel.
Kwaliteit en snelheid
"Slechte datakwaliteit en beperkte toegang tot informatie kunnen de operationele kosten verhogen en relaties met klanten en partners beschadigen," zegt Dennis Bartels, Vice President Sales EMEA bij Information Builders. "De resultaten van ons onderzoek onderstrepen dat IT-managers kwalitatieve data eisen en hier sneller toegang toe willen krijgen om hun werk efficiënter te kunnen uitvoeren."