Marketeer weet zich nog geen raad met online influencers
6 juli 2011 -
Ongeveer twee op de drie marketeers (63 procent) zien online influencers (zoals populaire bloggers en invloedrijke Twitteraars) als een belangrijke doelgroep op social media. Iets meer dan de helft (53 procent) van de ondervraagden betrekt online influencers ook al bij zijn social media strategie. Toch blijkt het nog moeilijk om te achterhalen welke influencers relevant zijn voor het bedrijf: 55 procent heeft hier geen of beperkt inzicht in.
Dat blijkt onderzoek van LEWIS PR onder 122 Nederlandse marketeers. Ook de manier waarop deze relatief nieuwe doelgroep kan worden bereikt, is nog niet duidelijk. De meest gebruikte manier is het aanbieden van algemene informatie over diensten en/of producten (69 procent van de ondervraagden). Zes op de tien marketeers (59 procent) gebruikt daarnaast persberichten en interviews om online influencers van informatie te voorzien.
Juiste benadering
"De resultaten van dit onderzoek bevestigen onze vermoedens: veel marketing- en communicatieprofessionals denken wel goed na over een social media strategie, maar hebben nog weinig kennis over online stakeholders," zegt Yvonne van Bokhoven, VP Western Europe, LEWIS PR. "Binnen online PR en marketing gelden in onze ogen vaak andere regels. Journalisten werken op een andere manier dan bijvoorbeeld populaire bloggers of invloedrijke Twitteraars. Niet alleen het vinden van de juiste online influencers is dus van belang, maar je moet ook weten je ze moet benaderen, als je wilt dat zij helpen je (toekomstige) klanten te bereiken."