4 juli 2011 -
Steeds meer mensen hebben narcistische trekjes, vinden zichzelf dus buitengewoon belangrijk. Als iedereen dat van zichzelf vindt, en derhalve vindt dat hij of zij recht heeft op een speciale behandeling, wordt het voor u als manager vrijwel onmogelijk om uw team goed samen te laten werken.
Om het problem aan te pakken, is het allereerst van belang de kenmerken van een narcist te kennen. Het woord narcisme kent zijn oorsprong in een verhaal uit de Griekse mythologie over de mooie Narcissus, die verliefd wordt op zijn eigen spiegelbeeld. Moderne narcisten houden eveneens bovenmatig van zichzelf, en dat uit zich in een overdreven en onrealistisch beeld van hun eigen belangrijkheid en vaardigheden. Daarnaast vinden ze dat ze recht hebben op een voorkeursbehandeling. Ze vinden dat regels alleen voor anderen gelden en dringen er regelmatig bij hun leidinggevende op aan om hen extraatjes toe te kennen of de regels een beetje te manipuleren in hun voordeel. In een team weigeren ze samen te werken en worden ze vaak razend als hun teamgenoten niet erkennen hoe briljant hun ideeën en werk zijn. Vanuit hun grootheidswaanzin vinden narcisten dat anderen er alleen maar zijn om hen te dienen. Ze deinzen er dan ook niet voor terug ideeën van anderen te presenteren als zijnde van henzelf en om de eer van andermans werk op te strijken. Iedereen werkt tenslotte voor hen, is hun instelling.
Herken de narcist voor u hem aanneemt
Hoe beteugelt u de narcisten in uw team? Voorkomen is in ieder geval beter dan genezen. Oftewel: leer de narcist herkennen voor u hem aanneemt. Er zijn een aantal tekenen dat u zich in het gezelschap van een narcist bevindt. Ten eerste overdrijven narcisten hun prestaties. Ze vertellen bijvoorbeeld dat ze helemaal alleen hun vorige afdeling gereorganiseerd hebben of in hun eentje de succesvolle marketingcampagne van hun vorige bedrijf bedacht én uitgevoerd hebben. Het tweede signaal is de neiging van narcisten om hun ex-collega’s onderuit te halen om zodoende hun eigen superioriteit aan te tonen. Dit gebeurt met name als u ze vraagt waarom ze vertrokken zijn bij hun vorige bedrijf. Een derde teken is dat de narcist met name geïnteresseerd is in wat de functie hem oplevert, en niet in wat hij kan betekenen voor het bedrijf. Ze vragen door over salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden, en vragen vaak om statusverhogende extraatjes die normaal gesproken niet gegeven worden in de functie waar ze op solliciteren.
Vier tips voor als de narcist al een contract heeft
Heeft u al een narcist rondlopen, dan heeft u een groter probleem. U zult moeten proberen om hun misplaatste hoogmoedswaanzin in uw voordeel aan te wenden. Vier tips om dat te doen:
1. Maak gebruik van het feit dat narcisten zich graag associeren met mensen met status
U dus! Houd afstand en eis het respect dat bij uw leidinggevende positie hoort. Laat zien dat u goede contacten hebt met de directie door te zeggen dat uw acties gesteund worden door de top. Noem directieleden regelmatig bij hun voornaam, om uw sterke persoonlijke band met hen te benadrukken.
2. Erken dat narcisten slechte teamspelers zijn
Een narcist ziet nu eenmaal bijna niemand als zijn gelijke. Moeten ze samenwerken, probeer ze dan in een team te zetten met mensen die ze bewonderen en die in hun ogen een hogere status hebben.
3. Houd u aan de regels
Waarschijnlijk zullen narcisten bij u aandringen op speciale gunsten en u vragen de regels in hun voordeel te breken. Geef hier nooit aan toe.
4. Bescherm de rest
Narcisten proberen vaak de eer van andermans werk op te strijken. Let dus goed op wie het werk daadwerkelijk gedaan heeft. Wat u verder kunt doen is beloningen uitreiken voor teamwork en samenwerking, niet voor individuele prestaties.
Bron:Management Issues