1 juli 2011 -
Tot nu toe waren de corporate travel managers zich niet echt bewust van het feit dat sociale media en smartphone-faciliteiten een risico vormden voor naleving van het reisbeleid. Inmiddels zegt 59 procent van de reisprofessionals dat sociale media helpen bij het begrijpen van de behoeften van de zakenreizigers, een flinke stijging ten opzichte van de 41 procent in 2010.
Dit zegt AirPlus op basis van haar jaarlijkse onderzoek naar sociale media en de zakenreisindustrie op Zakenreis.nl. Die verbeterde kennis van sociale media wordt echter niet altijd vertaald in concrete acties ten aanzien van de keuze van leveranciers: 42 procent zegt dat sociale media sites helpen bij het selecteren van leveranciers. Er zit dus een gat van zeventien procent tussen het begrijpen van de behoeften van de frequente reiziger en daar ook daadwerkelijk wat mee doen in het inkoopproces.
Kennis en saamhorigheid Tweederde van de ondervraagden gelooft dat sociale media de tevredenheid van de zakenreiziger vergroten door middel van het ‘real-time’ uitwisselen van kennis. Dat is een stijging van achttien procent ten opzichte van vorig jaar. Vier op de tien travel managers denken dat sociale media sites de saamhorigheid onder reizigers vergroten, een verdubbeling vergeleken met 2010.
Platformen
Het aantal travel managers dat zelf deelneemt aan sociale mediaplatformen is eveneens gestegen, aldus AirPlus. 83 procent maakt er gebruik van om persoonlijke of zakelijke redenen. Vorig jaar was dat 77 procent. Het populairst is LinkedIn (van 59 procent in 2010 naar 74 procent dit jaar). Het gebruik van Facebook steeg minder snel: van 55 procent in 2010 naar 62 procent dit jaar. Het aantal gebruikers van Twitter is opvallend genoeg gedaald: van 31 procent in 2010 naar 28 procent nu.