1 juli 2011 -
Gefeliciteerd, u bent manager geworden. Voor de allereerste keer of voor het eerst op deze afdeling of in dit bedrijf. Tijd voor de volgende stap: een goede manager zijn. Hoe u dat wordt, tenminste in de ogen van uw team, vertellen Badbossology.com en DDI naar aanleiding van een onderzoek onder werknemers waarin ze vroegen wat hun leidinggevenden zouden kunnen verbeteren.
Naar aanleiding van de antwoorden destilleerden de twee onderzoekende partijen acht dingen die elke manager moet weten:
1. U bent niet langer hun vriend
De meeste werknemers zouden - als ze een leidinggevende positie aangeboden kregen - het meest aarzelen met betrekking tot het feit dat ze dan leiding moeten gaan geven aan hun vrienden en de relatie op de werkvloer totaal verandert. Als manager kunt u niet langer om de zwakke punten of slechte prestaties van een medewerker heen. Bovendien gaat u nu over het salaris van uw voormalig collega's. Als manager moet u uw voormalige collega’s ter verantwoording (durven) roepen en iedereen gelijk behandelen – of u de persoon nu mag of niet.
2. Het zijn niet uw grapjes waar ze om lachen
Wen er maar vast aan: uw team gaat u vergelijken met beroemde bazen als Donald Trump en over u roddelen. Zorg dat u vanaf het begin goed presteert, want heeft u eenmaal een etiket opgeplakt gekregen, dan kost het heel veel tijd en moeite om het respect van uw mensen terug te winnen.
3. Wat u al dacht klopt: werknemers verspillen nogal wat tijd
En die tijd gebruiken ze met name om over u te klagen! Bijna een derde van de werknemers is maar liefst twintig uur per maand bezig met klagen over de baas. Merkt u dat dit gebeurt, negeer het dan niet, maar ga met iedere medewerker afzonderlijk in gesprek. Probeer de oorzaak van de klaagzangen te achterhalen. Ligt het echt aan u of is uw teamlid zelf een probleemgeval? Het blijkt dat mensen die slecht presteren, het meest klagen. Probleem is echter dat hun collega’s vaak de neiging hebben naar hen te luisteren en uw leiderschapskwaliteiten en gedrag vervolgens extra onder de loep nemen. Des te meer reden om dit in de kiem te smoren.
4. Werknemers willen best veranderen – als ze vooraf geraadpleegd worden
De meeste werknemers vinden dat het beste wat een nieuwe manager kan doen, is hen vragen wat er anders kan. Moet er iets veranderen, vergeet dan nooit uw team in te lichten en om input te vragen. Op die manier hebben de medewerkers het gevoel dat ze invloed hebben en verzetten ze zich niet of veel minder tegen de verandering.
5. Het gaat niet langer om u
60 procent van de werknemers noemt als beste eigenschap van een leidinggevende: hen helpen slagen. De beste managers doen een stapje terug en laten anderen schitteren. U wordt niet langer beoordeeld op uw eigen prestaties, maar op die van uw team. En dus moet u anderen helpen en het succes van anderen voor dat van uzelf stellen.
6. Uw team deelt uw doelstellingen niet
Een manager en zijn team hebben hele andere prioriteiten. Voor een manager telt vooral de winst, terwijl werknemers zich daar echt niet druk over maken. Aan u om ieders prioriteiten op een lijn te krijgen om vervolgens de doelstellingen van de organisatie te bereiken. Ook is het belangrijk om te luisteren naar wat uw medewerkers belangrijk vinden.
7. U bent niet de enige met faalangst
Bij het vooruitzicht de leiding te krijgen is één op de vijf werknemers bang niet opgewassen te zijn tegen die taak en een kwart heeft niet het gevoel klaar te zijn voor de verantwoordelijkheid. Alle ogen zijn ineens op u gericht. Hoge bomen vangen veel wind. Geen zorgen, dit hoort er allemaal bij en gaat vanzelf over.
8. U hoeft zich geen zorgen te maken over medewerkers die u niet mogen – die vertrekken vanzelf
Vrijwel niemand blijft werken voor een slechte baas. Bijna de helft van de mensen die zich realiseert niet met de leidinggevende door een deur te kunnen is binnen een half jaar weg.
Bron:Management Issues