30 juni 2011 -
Verkopen is een talent, maar een aantal aspecten zijn absoluut te leren en toepasbaar op zo ongeveer elk product, elke dienst dat u aan de man wilt brengen. Huthwaite geeft salestrainingen gebaseerd op de methode van de gedragspsycholoog Neil Rackham. Directeur John Golden legt op Forbes uit hoe die principes in de praktijk werken en hoe ook u er uw voordeel mee doet.
1. Onderzoek de klantbehoefte
Doe uw huiswerk voor u gaat verkopen. Probeer erachter te komen waar uw klant het meest behoefte aan heeft, voor u naar die eerste afspraak gaat.
2. Vraag uw klanten naar hun doelen
Vraag uw klant waar hij of zij behoefte aan heeft en hoe hij of zij uw product denkt te gaan gebruiken.
3. Vraag door
Als u weet wat uw klant beweegt, kunt u heel specifiek op die bepaalde behoeftes inspringen en vertellen hoe uw product uw klant van dienst kan zijn.
4. Luister goed Goede verkopers luisteren meer dan dat ze praten.
5. Wees een adviseur
Geef uw klant het gevoel dat hij advies krijgt van een expert die precies weet hoe hij zijn of haar leven of werk kan verbeteren.
6. Heeft uw klant een inkoopteam, benader ieder lid dan apart
Richt u niet alleen op de voorzitter, maar stel ieder teamlid apart vragen en beantwoord ieders vragen gericht.
7. Presenteer uw product als de oplossing
Richt u op de behoeften van de klant en op hoe uw product zijn problemen op zal lossen, in plaats van op de productspecificaties.