Privé surfen verbieden is slecht voor de productiviteit
30 juni 2011 -
Wie tijdens werktijd de verleiding moet weerstaan om voor privézaken te gaan surfen, presteert slechter. Onderzoekers van het Laboratory for Experimental Economics van de universiteit van Kopenhagen suggereren een praktische oplossing. 6Minutes legt uit hoe ze daar op kwamen.
61 proefpersonen namen deel aan een experiment. Sommigen mochten tijdens de uitvoering van een reeks taken ongestoord naar een grappige video kijken. De anderen kregen een rode button te zien. Zij wisten dat op de knop drukken de grappige video zou lanceren, maar de tekst bij de button vroeg hen dat niet te doen en dus gewoon verder te werken. In het testlokaal was geen supervisor aanwezig. Om de verleiding extra sterk te maken, was de klankband van het grappige filmpje hoorbaar.
Méér fouten met verleiding
Wat bleek? Degenen die de rode button nooit te zien kregen, en dus niet hoefden te beslissen al of niet toe te geven aan de verleiding, maakte drie keer minder fouten dan degenen die wél met de rode button waren geconfronteerd. Wat betekent dit nu voor bedrijven? De eerste les, aldus de onderzoekers, is dat het geen goed idee is om toegang tot het internet mogelijk te maken maar tegelijk te verbieden. Een bedrijfsleiding die niet wil dat er privé gesurft wordt, moet gewoonweg de toegang tot het internet onmogelijk maken, zeggen de wetenschappers. Als dit om praktische redenen niet haalbaar is, suggereren zij de volgende oplossing: sta een vast aantal privé-surfmomenten toe, of creëer surfpauzes.