29 juni 2011 -
Organisaties die maatschappelijk verantwoord ondernemen hebben personeel dat meer betrokken is, een betere klantenservice en ze presteren in het algemeen aantoonbaar beter dan organisaties die niet aan MVO doen. Dat blijkt uit onderzoek van het Kenexa High Performance Institute in 21 landen.
Wereldwijd zegt meer dan de helft van de werknemers dat hun onderneming een bijdrage levert aan de maatschappij en hun maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus neemt. Dezelfde werknemers vinden dat hun organisatie een goede balans heeft gevonden tussen de korte termijn zakelijke beslissingen en de lange termijn investeringen in de maatschappij.
Betrokkenheid en rendement
Werknemers van bedrijven waar MVO ingebed is in de cultuur en onderdeel is van de dagelijkse praktijk, zijn opvallend meer betrokken (89 procent) dan die van bedrijven waar MVO geen dagelijkse kost is (21 procent). Uit het onderzoek komt dan ook een significante relatie tussen maatschappelijke verantwoordelijkheid en zakelijk succes naar voren. Zo scoren bedrijven die zeer maatschappelijk betrokken zijn tot negentien keer meer rendement op activa dan ondernemingen die het minst betrokken zijn. Is er sprake van verlies, dan ligt dat van niet-betrokken onderneming elf procent hoger dan dat van maatschappelijk betrokken ondernemingen. Naast een veel hogere medewerkerbetrokkenheid en een hogere omzet, scoren maatschappelijk verantwoorde ondernemingen tenslotte veel beter op hun klantenservice en op de kwaliteit van hun producten.
Imago of betrokkenheid
De vraag is nu of deze betere resultaten het gevolg zijn van het maatschappelijk verantwoord gedrag of dat succesvolle ondernemingen simpelweg meer middelen hebben om maatschappelijk verantwoord zaken te doen. Wat het antwoord ook is en of bedrijven nu maatschappelijk bezig zijn met het oog op hun imago of vanuit oprechte betrokkenheid: geen enkele onderneming kan meer om maatschappelijk en sociaal ondernemen heen.
Bron:Management Issues