Betere prestaties personeel bittere noodzaak voor groei
28 juni 2011 -
CEO’s hebben voor 2011 zeer uitdagende groeidoelstellingen geformuleerd en eisen van hun medewerkers significante productiviteitsstijgingen om die te halen. De sleutel tot het behalen van de beoogde groei ligt in strategisch performance management, waarmee individuele prestaties verbeterd kunnen worden. Hoewel de CEO’s dit erkennen, is er in de praktijk nog veel ruimte voor verbetering.
Dat blijkt uit onderzoek van Hay Group onder 1.660 topmanagers bij multinationals in meer dan 30 landen, waaronder de Nederlandse bedrijven Akzo Nobel en ASML Holding.
Hogere targets dan voorspellingen IMF
Volgens het onderzoek beogen multinationals van over de hele wereld een groei van gemiddeld 5,4 procent in 2011, wat in de meeste gevallen meer is dan de voorspelde economische groei door het Internationaal Monetair Fonds (IMF). In West-Europa willen bedrijven gemiddeld 5,1 procent groei behalen, een getal dat bijna drie keer hoger ligt dan de door het IMF voorspelde economische groei van 1,8 procent. De voorspelling door het IMF voor Nederland ligt daar met 1,5 procent overigens nog iets onder.
Productiviteitsstijging noodzakelijk De groeitargets van de ondervraagde CEO’s liggen dus een flink stuk hoger dan de economische voorspellingen. De meerderheid (63 procent) geeft dan ook aan dat de groeitargets een aanzienlijke uitdaging betekenen. Hoewel de fusie- en overnamemarkt herstelt, kunnen bedrijven niet alleen op acquisitie vertrouwen om groei te realiseren. Bedrijven zullen vooral de productiviteit van hun personeel sterk moeten verbeteren om de beoogde groei te behalen. De CEO’s geven aan dat de productiviteit met gemiddeld zes procent moet worden verhoogd en het merendeel (57 procent) is zelfs van plan nog meer van het personeel te vragen.
Elsbeth van Wely, expertiseleider op het gebied van strategisch performance management bij Hay Group in Nederland, zegt daarover: "Businessleiders zaten vast in hun crisisdenken en hebben alles gezet op kostenverlaging om overeind te blijven. Het is nu tijd om de focus te verleggen en zich te richten op het verbeteren van de prestaties van medewerkers".
Strategisch performance management
De productiviteit kan alleen sterk worden verhoogd als de multinationals hun mensen volledig bij het werk betrekken. Dit betekent dat individuele prestaties meer gericht moeten worden gemanaged en dat een strategisch performance managementsysteem volledig moet worden erkend én gedragen door het directieteam. Bovendien moet het performance management direct verband houden met zowel de bedrijfsstrategie als de cultuur.
Alrik Boonstra, Director Organizational Effectiveness van Hay Group Nederland zegt hierover: "Performance management is de kern van goede bedrijfsresultaten. In een tijd dat productiviteit van kritisch belang is voor het behalen van de uitdagende groeitargets die directies hebben geformuleerd, moeten topmanagers zich realiseren dat zij zich moeten bezig houden met het managen van prestaties".
Verbeteren individuele prestaties
Uit het onderzoek blijkt dat CEO’s erkennen dat het verbeteren van individuele prestaties van cruciaal belang is voor het behalen van de beoogde groei. Maar liefst twee derde (64 procent) geeft aan dat individuele prestaties de drijvende kracht zijn achter het realiseren van de prestaties van het bedrijf als geheel. Daarom is de meerderheid (52 procent) van plan dit jaar individueel performance management gericht in te voeren.
Verschil theorie en praktijk
Hoewel een en ander voor de CEO’s in theorie duidelijk is, is de uitvoering in de praktijk een ander verhaal. Het onderzoek wijst uit dat het managen van de prestaties vaak onvoldoende is afgestemd op de bedrijfsstrategie. De CEO’s weten dat goede afstemming van performance management op de strategie het verschil maakt, en toch faalt bijna driekwart (73 procent) van de bedrijven om dit goed in te voeren. Bovendien geeft 76 procent van de bedrijven aan dat performance management nog onvoldoende aansluit bij de bedrijfscultuur en de daarbij heersende waarden en normen.
Dit terwijl de overgrote meerderheid van de topmanagers (90 procent) benadrukt dat de bedrijfscultuur grote invloed heeft op de effectiviteit van het performance management. Hoewel men dat erkent en begrijpt, verbindt toch maar dertien procent van alle bedrijven zowel strategie als cultuur met de performance managementcyclus. "Kortom, de bedrijven zullen zich bij het managen van de prestaties moeten richten op de strategie en bedrijfscultuur, met alle bijbehorende normen en waarden, omdat ze anders niet in staat zijn de groeitargets te realiseren," aldus Elsbeth van Wely.
De focus blijft maar gericht op het verhogen van de individuele prestatie van de medewerker. Het meeste vermogen dat verloren gaat verdwijnt in een ongezonde interactie tussen mensen onderling, tussen medewerkers en leiding en tussen mensen en hun organisatie. Daarin ontstaat in wisselwerking met een ongezonde bedrijfscultuur veel Onbenut Vermogen in de vorm van met name Collectief Metaal Verzuim. Terecht dus dat het belang van organisatiecultuur naar voren wordt gehaald. Als op de cultuur en de oorzaken van et Mentaal Verzuim wordt aangegrepen kan in korte tijd veel productiviteit gewonnen worden. Met een Mentale Schoonmaak van de organisatie hebben wij in een paar maanden tijd ruim 27% meer productiviteit gerealiseerd en de werkdruk en werkstress gereduceerd. Er is dus nog een wereld te winnen als management meer aandacht kan, wil en durft te geven aan de z.g. zachte factoren.
Dit artikel suggereert dat het talent dat werkt voor diverse bedrijven niet optimaal presteert en qua performance moet groeien. Een ander artikel ''Werknemer is zich niet bewust van sterke positie arbeidsmarkt'' geeft juist aan dat werknemers over zoveel talent beschikken dat ze overal welkom zouden zijn en dat er een 'war for talent' gaande is. Hoe matchen deze verschillende berichten?
Begrijpelijk dat er steeds meer aandacht komt voor beter presteren. Met een combinatie van relatief eenvoudige middelen is een enorme winst te behalen. Dat leer je niet in een doorsnee HRM-opleiding en krijg je niet geleverd bij een traditionele aanbieder van HR-diensten. Het duurt dus even voordat alle bedrijven weten hoe ze méé kunnen profiteren van de nieuwe aanpak.
@Hans
Onze ervaring inderdaad ook dat er veel te winnen valt met de verbetering van interpersoonlijke communicatie en organisatiecultuur. Dit kun je vanuit verschillende invalshoeken aanpakken.Wat die invalshoek ook is, mijn ervaring is dat alles valt of staat met individuele vaardigheden en dus prestaties.
@errol
Het soort onderzoek dat je noemt gooit iedereen op een grote hoop. Begrijpelijk dus dat je moeite hebt om ze te verenigen.
Feit is alleen dat niet iedereen op zijn eigen kunnen presteert of willen presteren. Goede werknemers hebben een goede positie, maar zijn zich daar vaak niet bewust van.
@ieder
De traditionele manier van vaardigheidstraining levert niet het resultaat op wat de ondernemer en manager van vandaag verwacht. De praktijk is dat het effect op de daadwerkelijke prestatieverbetering vaak nul is. Daar zijn verschillende oorzaken voor. De oplossing hiervoor is het leersysteem.