28 januari 2003 -
Een groot reclamemisverstand rechtgezet: niet vrouwen, maar vooral mannen laten zich leiden door emoties bij aankoopbeslissingen. Vrouwen wegen de voors en tegens vaak beter en langer af, en zijn bijvoorbeeld ook eerder geneigd de tekst van een mailing of advertentie te lezen.
Toch benaderen reclamemakers vrouwen vaak volgens een stereotiep beeld.
Verschillende rollen Veel adverteerders en reclamebureaus gaan nog altijd uit van ouderwetse, rolpatroonachtige inzichten. Ze houden er te weinig rekening mee dat de meeste vrouwen er verschillende rollen op na houden. De combinatie van een carrière buitenshuis met de rol van huisvrouw en moeder zorgt ervoor dat veel vrouwen een veelzijdig bestaan leiden.
Persoonlijkheid Het is beter om vrouwen af te beelden die gedefinieerd worden vanuit hun persoonlijkheid en gevoel, en die niet rechtstreeks te herleiden zijn tot een vaststaand type. Reclame die getuigt van echt inlevingsvermogen in de leefwereld van de vrouwelijke consument kan op het meeste waardering rekenen.
Bron:Marketing Online