Hoogopgeleiden kiezen de Volkskrant als dé arbeidsmarktkrant
23 juni 2011 -
Hoogopgeleide Nederlanders zien de Volkskrant als dé arbeidsmarktkrant. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door online onderzoeksbureau MWM2 onder 1.145 hbo+ers in Nederland. In dit onderzoek is in kaart gebracht hoe de landelijke dagbladen zich ten opzichte van elkaar verhouden op arbeidsmarktgebied.
32 procent van de respondenten vindt dat de Volkskrant zich van alle dagbladen het sterkst profileert als ‘dé banenmarkt voor hoogopgeleiden’. Op afstand worden ook NRC Handelsblad (zestien procent), nrc.next (zes procent), Het Financiële Dagblad (vijf procent) en de Telegraaf (vijf procent) genoemd.
Populariteit landelijke kranten
Ook de populariteit van landelijke dagbladen is ondervraagd in het onderzoek. Onder hoogopgeleiden ging de eerste voorkeur uit naar de Volkskrant (17 procent), gevolgd door AD (dertien procent) en de Telegraaf (elf procent). In de eerste voorkeur voor de Volkskrant speelt het aanbod van personeelsadvertenties bij een kwart van de lezers van deze krant een grote tot beslissende rol. Dat de landelijke kranten nog steeds een belangrijke rol spelen bij de arbeidsmarktoriëntatie van hoogopgeleiden, bleek in november uit het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt 2010. Bijna de helft van de academici en ruim een op de drie hbo’ers gebruikt een landelijk dagblad bij de zoektocht naar een baan.