zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Medewerker mag twitteren tijdens werktijd

22 juni 2011 - 87 procent van de organisaties geven aan dat medewerkers onder werktijd gebruik mogen maken van social media. 73 procent van de organisaties heeft een specifiek contactpersoon of afdeling voor het gebruik van social media. Voor 57 procent is dit de afdeling Marketing & Communicatie, 21 procent geeft aan dat het MT het aanspreekpunt is voor het gebruik van social media.

Vanaf december 2010 biedt Budeco organisaties de mogelijkheid een 'social media policy' te genereren door online een aantal vragen te beantwoorden. Hier hebben nu al meer dan 150 organisaties gebruik van gemaakt. De gegeneerde policies geven een interessant beeld hoe organisaties met gedragscodes omtrent social media omgaan. 



Wat staat er in de gedragscode?
De belangrijkste resultaten gebaseerd op de eerste 150 gegenereerde 'social media gedragscodes':
• 87 procent van de organisaties geven aan dat medewerkers onder werktijd gebruik mogen maken van social media.
• 63 procent van de organisaties gebruikt al een vorm van algemene communicatie gedragsregels, ‘codes of conduct’ of iets vergelijkbaars voor hun personeel.
• 73 procent van de organisaties heeft een specifiek contactpersoon of afdeling voor het gebruik van social media. Voor 57 procent van de gevallen is dit de afdeling Marketing & Communicatie, 21 procent geeft aan dat het MT het aanspreekpunt is voor het gebruik van social media, bij veertien procent van de organisaties is de HR afdeling verantwoordelijk, zeven procent van de organisaties heeft de IT servicedesk verantwoordelijk gesteld voor het gebruik van social media. Slechts één organisatie heeft een social media manager.
• 84 procent van de organisaties is Nederlands, negen procent Belgisch, één organisatie uit Engeland en één uit Aruba.
• De organisaties zijn afkomstig uit verschillende sectoren, van middelgroot tot groot en afkomstig van zowel overheid, semi-overheid als commerciële organisaties. 

Positieve blik
Marco Frijlink van Budeco: ''Wij hadden de indruk dat veel organisaties wel met social media aan de slag willen, maar ook graag houvast willen. De social media policy generator creëert dat houvast en het is goed om te zien dat 87 procent van de organisaties hun medewerkers het gebruik van sociale media tijdens werktijd niet willen verbieden, maar er op een positieve manier naar kijken!''

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zeven regels om Twitter beter te gebruiken
 Vijf vuistregels om veilig te twitteren op het werk
 Sociale Media Policy vormt goede leidraad
 De implementatie van een social media policy in vijf stappen
 
 
reacties
 
Marco Hendrikse  |   | 
22-06-2011
 | 
13:41 uur
Dat ook een medium als managersonline dit bericht zo kritiekloos overneemt valt mij een beetje tegen. Die 87% heeft betrekking op organisaties die online een sociaal media beleid aanmaken. Het is logisch dat de medewerkers van die organisaties van sociale media gebruik maken onder werktijd....
Zie voor mijn volledige reactie de blogpost die ik er over geschreven heb: (Klik hier)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10