22 juni 2011 -
87 procent van de organisaties geven aan dat medewerkers onder werktijd gebruik mogen maken van social media. 73 procent van de organisaties heeft een specifiek contactpersoon of afdeling voor het gebruik van social media. Voor 57 procent is dit de afdeling Marketing & Communicatie, 21 procent geeft aan dat het MT het aanspreekpunt is voor het gebruik van social media.
Vanaf december 2010 biedt Budeco organisaties de mogelijkheid een 'social media policy' te genereren door online een aantal vragen te beantwoorden. Hier hebben nu al meer dan 150 organisaties gebruik van gemaakt. De gegeneerde policies geven een interessant beeld hoe organisaties met gedragscodes omtrent social media omgaan.
Wat staat er in de gedragscode?
De belangrijkste resultaten gebaseerd op de eerste 150 gegenereerde 'social media gedragscodes':
• 87 procent van de organisaties geven aan dat medewerkers onder werktijd gebruik mogen maken van social media.
• 63 procent van de organisaties gebruikt al een vorm van algemene communicatie gedragsregels, ‘codes of conduct’ of iets vergelijkbaars voor hun personeel.
• 73 procent van de organisaties heeft een specifiek contactpersoon of afdeling voor het gebruik van social media. Voor 57 procent van de gevallen is dit de afdeling Marketing & Communicatie, 21 procent geeft aan dat het MT het aanspreekpunt is voor het gebruik van social media, bij veertien procent van de organisaties is de HR afdeling verantwoordelijk, zeven procent van de organisaties heeft de IT servicedesk verantwoordelijk gesteld voor het gebruik van social media. Slechts één organisatie heeft een social media manager.
• 84 procent van de organisaties is Nederlands, negen procent Belgisch, één organisatie uit Engeland en één uit Aruba.
• De organisaties zijn afkomstig uit verschillende sectoren, van middelgroot tot groot en afkomstig van zowel overheid, semi-overheid als commerciële organisaties.
Positieve blik
Marco Frijlink van Budeco: ''Wij hadden de indruk dat veel organisaties wel met social media aan de slag willen, maar ook graag houvast willen. De social media policy generator creëert dat houvast en het is goed om te zien dat 87 procent van de organisaties hun medewerkers het gebruik van sociale media tijdens werktijd niet willen verbieden, maar er op een positieve manier naar kijken!''
Dat ook een medium als managersonline dit bericht zo kritiekloos overneemt valt mij een beetje tegen. Die 87% heeft betrekking op organisaties die online een sociaal media beleid aanmaken. Het is logisch dat de medewerkers van die organisaties van sociale media gebruik maken onder werktijd....
Zie voor mijn volledige reactie de blogpost die ik er over geschreven heb: (Klik hier)