Groot potentieel voor elektrische auto, ondanks vooroordelen
17 juni 2011 -
Volgens onderzoek van Accenture overweegt 41 procent van de Nederlandse consumenten binnen drie jaar de aankoop van een elektrische auto als optie voor een volgende auto. De bevindingen onder een significante groep toont aan dat de elektrisch rijden potentie heeft, maar dat er nog genoeg vooroordelen zijn die gebaseerd zijn op de perceptie en het gebruik van een conventionele auto.
Opmerkelijk is dat lagere kosten op dit moment niet de belangrijkste drijfveer zijn voor de overstap naar een elektrische auto. De studie ‘Plug- in Electric vehicles: changing perceptions, hedging bets’, waaraan ondermeer 500 Nederlandse consumenten van de in totaal 7.000 consumenten deelnamen, laat zien dat consumenten in de beslissing om een elektrische auto aan te schaffen, de volgende aspecten belangrijk vinden:
- Laadtijd van een lege batterij (26 procent). Hierbij wordt rekening gehouden met het snelladen gefixeerd op 20 - 30 minuten, het langzaam laden gefixeerd op zes tot acht, en de variabele laadtijd waarin de laadtijd onbekend is (minimaal zes uur en geen maximale tijd).
- De beschikbaarheid van een benzine en diesel back-up (25 procent).
- De kosten van het opladen van een batterij ten opzichte van het vullen van een tank van een conventionele auto (twintig procent)
- De totale kosten (aankoop en onderhoud) vergeleken met een conventionele auto (vijftien procent).
- Tijdstip van opladen (veertien procent). Het moment van opladen wordt bepaald door een dienstverlener bij het oplaadpunt of een consument kan opladen wanneer hij wil.
De Nederlandse consumenten zijn overigens minder enthousiast dan de gemiddelde consument wereldwijd. Van de 7.000 respondenten uit dertien landen gaf 60 procent aan de aanschaf van een elektrische auto te overwegen. Respondenten uit China zijn met 96 procent het meest enthousiast.
Doorslaggevende factoren
Het gemak en de bezorgdheid over het bereik van de auto op basis van de batterij capaciteit zijn kritische factoren in het motiveren van consumenten tot de aankoop van een plug-in elektrisch voertuig. Hierbij heeft de consument een lichte voorkeur voor de mogelijkheid om de batterij op te laden (59 procent) ten opzichte van de mogelijkheid om een lege batterij te ruilen voor een volle (41 procent). Daarnaast noemt 52 procent van de Nederlandse consumenten een oplaadpunt aan huis als voorwaarde voor de aanschaf van een elektrische auto. Als andere bepalende factoren voor aankoop werden genoemd: de optie tot snelladen (43 procent) en de mogelijkheid tot het opladen op het werk en bij parkeerplaatsen (41 procent).
Mobiliteitsbehoefte
Er is een trend zichtbaar dat de mobiliteitsbehoefte van de consument verandert. "Met name onder jonge consumenten blijkt dat er een verschuiving plaatsvindt. Een auto wordt in sommige landen niet langer gezien als een statussymbool en er wordt bewuster gezocht naar efficiëntere en duurzame vervoeroplossingen, die aansluiten bij een flexibele mobiliteitsbehoefte," aldus Mark Schütz, Senior Manager bij Accenture. "Uit pilots blijkt dat vooroordelen over gemak en gebruik worden weggenomen zodra een consument ervaart hoe het is om te rijden in een elektrische auto. Bovendien moet er in de perceptie van de consument nog veel gebeuren voordat conventionele auto’s en elektrische auto’s op kosten met elkaar vergeleken kunnen worden."