17 juni 2011 -
Efficiënter werken is in 2011 de belangrijkste trend voor overheidsorganisaties. Ruim tweederde zet efficiënter werken bovenaan de lijst. Dit past bij het beeld van de benodigde bezuinigingen die de overheid moet doorvoeren. Opvallend is echter dat slechts 22 procent aangeeft dat kostenbesparingen invloed hebben op hun werkzaamheden in 2011.
Dat blijkt uit het Trendonderzoek Overheid & ICT onder 90 financieel- en ICT-managers van zelfstandige bestuursorganen, regionale samenwerkingsorganen en andere (semi-)overheden. Het kwalitatieve onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Exact door Goals Marktbewerking, geeft aan dat efficiëntie vooral behaald moet worden door interne processen te stroomlijnen (67 procent).
Budgetten moeten beter benut
Verder vindt bijna de helft van de respondenten dat budgetten beter benut moeten worden. De ondervraagden verwachten met name progressie te kunnen boeken door afdelingsoverschrijdende processen te integreren. Daarbij is voor de operationele aansturing behoefte aan real-time informatie en voor strategische beslissingen aan organisatiebreed inzicht. De onderliggende verklaring voor deze wensen is dat veel overheden werken met geïsoleerde applicaties per taakgebied. Deze eilandautomatisering maakt operationele en strategische aansturing zeer gecompliceerd. Het samenbrengen van data uit die applicaties is bovendien tijdrovend en verhoogt het risico dat men werkt met verouderde of incomplete gegevens.
Financiële verantwoording en webgebaseerd werken De deelnemers geven aan dat goed is te controleren of budgetten effectief zijn besteed en of de werkelijke kosten in lijn liggen met de begroting. Toch is bijna een derde van de respondenten niet in staat om per project een urenverantwoording te leveren. Bovendien meldt driekwart van de respondenten dat de automatisering van de eigen projectadministratie verbeterd kan worden. Een opvallende constatering, gezien verreweg de meeste overheden projectmatig werken. Het internet wordt daarbij steeds belangrijker. Ruim de helft van de respondenten heeft inmiddels zowel de front- als backoffice online toegankelijk gemaakt. Een vergelijkbaar percentage maakt gebruik van Software-as-a-Service die door derden wordt geleverd. Favoriet zijn SaaS-oplossingen voor de urenregistratie, de financiële administratie en personeelszaken.