15 juni 2011 -
Gemiddeld wordt 36 procent van het totale marketingbudget aan dialoog-marketing besteed. De branche is terug uit een dal waarin het in het derde kwartaal van 2010 even zat (toen 29 procent). Het percentage staat weer gelijk aan die van het eerste kwartaal van 2010. Dit blijkt uit de eerste DM Barometer enquête van 2011: het onderzoek van DDMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing naar bestedingcijfers en inzet van dialoogmarketing.
De helft van de adverteerders geeft aan dat het budget voor dialoogmarketing in 2011 gelijk is gebleven ten opzichte van 2010. Bij 40 procent is het budget echter gestegen. De meerderheid van de adverteerders (60 procent) verwacht dat dit budget in 2012 zal stijgen. Het budget voor dialoogmarketing wordt voornamelijk besteed aan de eigen website (vijftien procent), geadresseerde post (veertien procent) en search engine marketing (elf procent). Online advertising en e-mail marketing volgen met negen procent.
In dialoog met de klant
Adverteerders en dienstverleners vinden word of mouth het meest effectieve medium bij het werven van klanten, gevolgd door search engine marketing en de eigen website. Bij het onderhouden en uitbouwen van de klantrelatie heeft het medium online communities het meeste effect, waarna onder andere e-mail marketing volgt. Op de vraag ‘welke dialoogmedia overweegt u in de nabije toekomst in te zetten voor marketing-doeleinden, maar gebruikt u op dit moment nog niet?’ antwoordt 60 procent van de adverteerders mobile marketing te willen inzetten. Hierop aansluitend wil 49 procent van de dienstverleners in de nabije toekomst mobile marketing in het dienstenportfolio op te nemen. Social media/marketing is volgens 74 procent van de dienstverleners het meest groeiende dialoogmedium. Mobile marketing (26 procent) en e-mail marketing (zestien procent) volgen op afstand. Ongeadresseerd drukwerk verliest daarentegen als dialoogmedium het meeste terrein (32 procent) gevolgd door telemarketing (29 procent).
Stellingen
Een vast onderdeel van de DM Barometer zijn stellingen waarover de marketeers hun mening geven.
- 71 procent van de marketeers stelt dat customer service niet zonder social marketing kan.
- 64 procent vindt dat de resultaten van een crossmediale campagne duidelijk genoeg zijn om daar als adverteerder een substantieel deel van het budget voor te reserveren.
- Crossmedia is een combinatie van on- en offline media die is gericht op synergie om de effectiviteit van de communicatie te versterken, volgens 94 procent van de marketeers.