15 juni 2011 -
SHL heeft zijn Global Assessment Trends Report 2011 uitgebracht, waarin een aantal belangrijke aandachtspunten naar voren komen waar organisaties zich op moeten richten. Daarnaast geeft SHL een uitgebreid overzicht van de wijze waarop organisaties talent meten. Wereldwijd werden meer dan 460 HR-professionals ondervraagd (onder wie 53 procent van EMEA) om trends in talent management vast te stellen.
"Nu de wereldeconomieën verder aantrekken, richten werkgevers zich nog meer op hun twee prioriteiten: enerzijds toptalent vasthouden en anderzijds de beste nieuwe medewerkers vinden in het altijd grote wereldwijde aanbod van kandidaten," zegt David Leigh, CEO van SHL. "Ondernemingen realiseren zich bovendien dat verbetering van hun ‘People Intelligence’ bijdraagt tot een sterker personeelsbestand, wat uiteindelijk leidt tot een beter bedrijfsresultaat en een hogere nettowinst."
Meer aandacht voor menselijk kapitaal
"De resultaten van ons Global Assessment Trends Report komen overeen met wat ik zelf heb kunnen merken tijdens het Pan Europees HR Forum in Brussel in mei," zegt Marc Albert, VP Professional Services voor West Europa. Nu dat de economie weer aantrekt wordt er meer aandacht gegeven aan ‘Human Capital’. Organisaties gaan nu weer strategisch aan hun toekomst denken en hoe hun personeel daarin past." De deelnemers beantwoordden vragen over diverse actuele onderwerpen, zoals het vasthouden van medewerkers, de behandeling van kandidaten en het gebruik van sociale media in het wervingsproces. Zoals verwacht tonen de resultaten aan dat met het aantrekken van de economie prestatiemanagement voor HR-professionals een topprioriteit blijft. Successieplanning scoorde ditmaal zelfs nog hoger (van de zesde plaats in 2010 tot de tweede in 2011), waaruit blijkt dat er nog meer aandacht is voor hogere leidinggevende functies, deels vanwege de miljoenen babyboomers die met pensioen gaan.
Vier ontwikkelingen
Andere belangrijke bevindingen uit het rapport zijn:
1. Ontbrekende ROI-metrics
Slechts 48 procent van de EMEA-respondenten verzamelt meetgegevens over de waarde van hun HR-investeringen in het algemeen.
2. Behandeling van kandidaten
Ruim 80 procent van de bedrijven vindt reacties van sollicitanten op de wervingsmethoden belangrijk in het wervingsproces. Maar ondanks het belang dat deze bedrijven hechten aan een positieve ervaring van de kandidaten gaf slechts 31 procent van de EMEA-respondenten aan reacties van sollicitanten bij te houden.
3. Trends in online assessment
Dit neemt langzaam toe: in 2009, 2010 en 2011 liet respectievelijk 60 procent, 73 procent en 83 procent van de respondenten deelnemers aan de tests online assessments maken. EMEA geeft daarbij de toon aan: 85 procent van de respondenten biedt in 2011 online assessments aan, voornamelijk voor het gemak van de kandidaat.
4. Mobiel testen
Dit is niet aangeslagen (hoewel smartphones en mobieltjes steeds populairder worden). Slechts zeven procent van de HR-professionals gaf aan dat hun HR-informatiesysteem bereikbaar is via smartphone/mobiel apparaat en maar 9 procent van de HR-professionals antwoordde dat kandidaten erom vragen tests te kunnen maken via smartphone/mobiele telefoon. Interessant is dat EMEA op dit gebied verder is dan Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland.