14 juni 2011 -
Vijftien procent van de zakelijke professionals gebruikt al e-books als informatiebron, en de landelijke omzet van e-books beslaat nog geen drie procent van de boekenmarkt . De belangrijkste reden om nog geen digitaal boek te lezen is dat de Nederlandse professional veel waarde hecht aan het papieren boek. 33 procent heeft zich echter nog niet voldoende verdiept in het e-book om de overstap te wagen.
Dit blijkt uit onderzoek van Managementboek naar het gebruik van e-books onder zakelijke professionals. Hiervoor ondervroegen zij 527 respondenten.
Vakinhoudelijke e-books
Momenteel leest een relatief klein deel van de zakelijke professionals e-books om zich te verdiepen in vakinhoudelijke informatie. Eén op de drie hecht dusdanig veel waarde aan het traditionele boek om de overstap te maken naar de digitale versie. Nog eens een derde geeft aan dat zij zich simpelweg nog niet voldoende hebben verdiept in de mogelijkheden van e-books. Twintig procent geeft aan dat het aanbod nog te beperkt is. Kees Visser van Managementboek: "Een derde van de zakelijke professionals is nog afwachtend ten opzichte van het e-book omdat zij nog te weinig inzicht hebben in de mogelijkheden. De zakelijke professional is echter wel degelijk geïnteresseerd in het e-book. Zaak is om het e-book uit het onbekende te halen en het aanbod aantrekkelijker te maken. Wij verwachten dat de populariteit groeit zodra er meer aanbod is. Dan ontstaat er een effect van mond-tot-mondreclame waarbij mensen elkaar onderling tips geven over welk e-book te lezen. Om dit te bewerkstelligen zal het aanbod moeten worden vergroot."
E-reader achterhaald
22 procent van de zakelijke professionals verwacht binnen nu en drie jaar vakinhoudelijke kennis op te doen via e-books. Hiermee wordt het e-book één van de belangrijkste informatiebronnen. Ondanks de groeiende populariteit van het e-book, is de e-reader niet het belangrijkste middel om deze te kunnen lezen. Meeste gebruikt zijn de laptop (37 procent), PC (35 procent), tablet (29 procent) en smartphone (24 procent). "Het is opvallend dat slechts een klein deel de e-reader gebruikt om e-books te lezen, terwijl tablets steeds populairder worden. Voor verkopers van e-books is het daarom van belang om applicaties te ontwikkelen voor onder andere de smartphone en tablet om het lezen van een e-book makkelijk te maken", aldus Visser.