10 juni 2011 -
Uit wereldwijd onderzoek in opdracht van Avanade blijkt een enorme toename in het gebruik van cloud-diensten. Eén op de vijf managers zegt hierbij echter problemen te ervaren doordat het zeer lastig is om de verschillende cloud-diensten te beheren. Nog eens 60 procent geeft aan bezorgd te zijn over de wildgroei van cloud gebaseerde oplossingen – de adoptie van cloud-diensten zonder controle door de IT-afdeling – binnen de organisatie.
Ondanks deze uitdagingen komt uit het onderzoek naar voren dat cloud computing steeds volwassener wordt binnen organisaties. Dit komt doordat CIO’s cloud-diensten steeds meer zien als een mogelijkheid om zakelijk voordeel te behalen, dankzij de flexibiliteit, lagere kosten en het versnellen van time-to-market.
Consumententechnologie
"Wat we vaak zien is dat technologie die bedoeld is voor de consumentenmarkt regelmatig via de achterdeur binnenkomt bij professionele ondernemingen," zegt Johann Corlemeijer, CTO bij Avanade Nederland. "Momenteel zien we dit ook bij cloud-diensten. Het is steeds eenvoudiger om cloud-oplossingen in te zetten. Ons onderzoek toont aan dat sommige diensten zo eenvoudig inzetbaar en laagdrempelig zijn, dat het voor IT-hoofden erg lastig is deze effectief te beheren."
IT-afdeling weet niet alles
Eén op de vijf respondenten geeft aan een cloud-dienst voor de organisatie te hebben aangeschaft, zonder dat de IT-afdeling hiervan op de hoogte was. 60 procent van de organisaties zegt een beleid te hebben dat dergelijke aankopen moet voorkomen, maar er zijn geen afspraken gemaakt over wat te doen wanneer een medewerker zonder medeweten van de IT-afdeling cloud-diensten aanschaft. Het is zelfs zo dat 29 procent van de ondervraagden zegt dat er helemaal geen consequenties zijn als dit gebeurt en 48 procent geeft aan dat er alleen een waarschuwing volgt.
Communicatiekloof
Verder komt uit het onderzoek naar voren dat er een communicatiekloof bestaat tussen de verschillende afdelingen. Een kwart van de managers zegt dat er geen open communicatie is met afdelingen en afdelingshoofden, die wellicht zelf ook bezig zijn om cloud-diensten aan te schaffen. "Beleid kan een startpunt zijn, maar om de wildgroei aan cloud-oplossingen te kunnen beheren is samenwerking tussen CIO’s en de rest van de organisatie cruciaal," vervolgt Corlemeijer. "Het is belangrijk dat bedrijven een centrale cloud-strategie definiëren voor de gebruikers. Een duidelijke strategie maakt het veel eenvoudiger binnen de organisatie het gesprek aan te gaan met medewerkers en te inventariseren welke cloud-diensten er al worden gebruikt, waar zaken missen en welke nieuwe technologieën het bedrijf het best in kan zetten om de bedrijfswaarde te verhogen."
Explosieve stijging
Als het gaat over de algemene aanname van cloud computing, dan blijkt uit het onderzoek dat 74 procent van de bedrijven gebruik maakt van een vorm van cloud-dienstverlening. Dit is een stijging van 25 procent ten opzichte van het vorige onderzoek van Avanade in september 2009. Van de organisaties die nog geen cloud computing geïmplementeerd hebben geeft driekwart aan dit wel van plan te zijn.
Drie signalen van volwassenheid
Naast de constatering dat bedrijven meer en meer gebruik maken van cloud-diensten, komt uit het onderzoek ook een drietal signalen naar voren die erop wijzen dat cloud computing steeds volwassener wordt:
1. Bedrijven verhogen hun investeringen om cloud-diensten te installeren, beheren en ondersteunen
2. Er is een groeiende adoptie en voorkeur voor private cloud
3. Managers beginnen cloud te zien als een manier om inkomsten te genereren.
Managers geven aan dat ze investeren in beveiligingsoplossingen om ervoor te zorgen dat cloud succesvol wordt geïmplementeerd. Ook zegt 64 procent te investeren in trainingen voor nieuwe en huidige medewerkers om de expertise in cloud-technologieën te verbeteren.
Private cloud
Verder komt uit het onderzoek naar voren dat de uitrol van private cloud groeit, zeker als het gaat om kritieke, interne werkzaamheden en klantenservice. Momenteel geeft 43 procent van de bedrijven aan dat ze private clouds inzetten. Nog eens 34 procent zegt dat ze private clouds in willen gaan zetten in de komende twaalf maanden.
Extern en intern
Daarnaast zetten bedrijven steeds vaker cloud-diensten in voor externe activiteiten, naast de interne cloud-diensten die zij gebruiken voor de eigen organisatie. Veel bedrijven zeggen dat ze nu cloud computing gebruiken om nieuwe producten en diensten te leveren aan klanten, waarbij ruim een op de vijf managers gelooft dat cloud computing de omzet zal verhogen.
Visie en planning
"Ieder besluit om cloud computing in te zetten vereist visie, planning en voorbereiding," zegt Larry Beck, senior director, cloud strategie bij Avanade. "Bedrijven moeten hun bedrijfsdoelstellingen identificeren en vaststellen welke applicaties het belangrijkst zijn om in de cloud te zetten. Daarnaast moet er een bewezen business case zijn en moet de organisatie er zeker van zijn dat de technologie past. De reis naar de cloud is een evolutie die tijd nodig heeft. IT-professionals moeten beginnen met een duidelijk plan, een gedegen analyse, bewezen methodologieën en praktijkcases, en een sterke communicatielijn met de gebruikers en het management."
Al eerder hebben we gereageerd op deze hype en nu doen we maar weer een extra duit in het zakje. Na een bezoek aan verschillende seminars, het lezen van heel veel hyperige artikelen, het stellen van vragen, het verkrijgen van heel summiere en soms absoluut irrelevante of nietszeggende antwoorden, moeten we wel tot een paar conclusies komen.
De cloud is wellicht een prachtige vondst, maar wel een vondst waar wel heel erg veel nadelen aan kleven. Wie, als weldenkend CEO of als eigenaar van een MKB bedrijf, durft er diens persoonlijke en zakelijke data aan 'de Cloud' toe te vertrouwen.
We moeten hier even twee zaken goed scheiden. Klaarblijkelijk valt het nog niet iedereen op dat virtualisatie van software en data naar een datacenter..... door sommigen klaarblijkelijk ook als 'cloud' wordt aangeprezen.
Cloud is het fragmenteren van hele gevoelige data, want laten we wel zijn, uw zakelijke of persoonlijke data is nu eenmaal sensitief, en die data overal en nergens laten opslaan wereldwijd. Men claimed hierbij dat het vrijwel onmogelijk zal zijn deze vorm te retrieven en hier weer bruikbare data van te maken door anders willenden.
Het scheelt u enorme opslag en de betreffende data is any time anywhere op te roepen. Dat betekend dat u niet weet waar uw data zich meer bevind op welk gegeven moment. Zo eenvoudig is dit. Wanneer al die hypers en verkopen gevraagd werden of men op de hoogte was van de wetmatigheden die gelden in de IT.... werden we wel erg vaak getrakteerd op nogal onnozele of verbaasde blikken.
De wet van Murphy
Ook die is bekend binnen de IT en dat betekend hoe meer componenten, hoe meer er mis kan gaan. Sterker nog, kwestie van tijd dat dan ook mis zal gaan. Lees even de kleine lettertjes van de cloud aanbieders er op na en we wedden dat u weinig kans van slagen hebt op een valide claim wanneer u de data niet meer kan oproepen.
Er werd ons zelfs verteld dat alle data natuurlijk zou worden gebackuped. Een beetje doorvragen leerde op dat men natuurlijk niet kon garanderen dat dat ook werkelijk overal en bij iedereen het geval zou kunnen zijn. Sterker nog, het is zelfs onze ervaring dat er bij verschillende grotere en kleinere cloud aanbieders, regelmatig wel eens iets mis is gegaan met back ups dus zo vreemd was onze vraag nu ook weer niet. Iets om over na te denken dus.
Wettelijke bepalingen
Nu is het zo dat elke organisatie wettelijk gezien, volkomen verantwoordelijk is voor eigen data. Wij vragen u dan ook hier heel even bij dit aspect stil te staan. Zou u als CEO het aandurven gevoelige corporate data elders te laten storen? Dat ontslaat de organisatie nog steeds niet van wettelijke regelgeving wanneer dit ook gevoelige persoonsgebonden data is. Iets om over na te denken dus.
Ontslagrecht
Wij willen u hier toch even op een groter gevaar wijzen. Iets wat al enige tijd eerder tot 'trend watchers' werd gesignaleerd. Organisaties en bedrijven hebben het de voorbije jaren voor elkaar gekregen dat het ontslagrecht en de aanname procedures wettelijk enorm werden vereenvoudigd. Onder tal van redenen was het u makkelijker gemaakt personeel naar believen aan te nemen en te ontslaan.
Gevolgen? Miljardenschade voor uw organisatie, waar natuurlijk niemand het over wil hebben. Er wordt erg veel geklaagd over de problemen omtrent loyaliteit en betrouwbaarheid van personeel en de betrokkenheid hiervan. Hier kan niemand iets anders concluderen dan dat men daar druk aan heeft gewerkt en als er bij een personeelslid een soort van zwaard van Damocles boven het hoofd hangt dan ......
Hofman bedrijfsrecherche en anderen waarschuwen al enkele jaren voor de continu doorlopende schade door rancuneuze werknemers die na vele jaren trouwe dienst weg is bezuinigd en niet alleen heel wat corporate kennis met zich meenam, maar er ook sprake is van het verkopen van gevoelige data en bedrijfsspionage. Een zaak om eens over na te denken.
Men kan hypen wat men wil maar de resultaten liggen hier nu eenmaal en die liegen er niet om. Dus wellicht moet cloud voorlopig maar blijven voor wat het is. Een hype en kan de CEO wellicht eens gaan nadenken over gezonde zakelijke continuering. Ook hier geld namelijk dat niet elke vernieuwing ook daadwerkelijk rendement ressorteert. Een zaak om eens over na te denken?